18 de desembre de 2012

La bona gestió de les pastures de muntanya, una eina per mitigar el canvi climàtic

. Una jornada aborda al campus de Cappont els beneficis del pasturatge, també en la prevenció d'incendis
audio
Investigadors del departament de Producció Animal 'busquen' les diferències entre la ramaderia ecològica i la convencional / Universitat de Lleida
[+] AMPLIAR IMATGEEl pasturatge serà un dels temes de la jornada / FOTO: UdL
baixcorva
Una gestió sostenible de pastures i conreus pot contribuir a reduir els efectes del canvi climàtic. Aquest és un dels temes que centren la jornada divulgativa Oportunitats de mitigació del canvi climàtic i bones pràctiques de gestió en les pastures de muntanya que tindrà lloc durant dos dies a la Universitat de Lleida (UdL). Les sessions començaran demà, a les 7 del vespre, a la Sala de videoconferències del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera del Campus de Cappont.

Organitzada pel Departament d'Hortofructicultura, Botànica i Jardineria de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària de la UdL (ETSEA) amb la col·laboració de l'Obra Social LaCaixa, la jornada s'inicia amb una xerrada de la professora de la UdL i cap del Laboratori d'ecologia funcional i canvi global del Centre Tecnològic Forestal de Catalunya (CTFC), Teresa Sebastià, on s'abordarà com el manteniment de la biodiversitat en camps i pastures pot afavorir l'adaptació al canvi climàtic i mitigar-ne els efectes, ja que d'aquesta manera es contribueix a mantenir el carboni al sòl i a compensar la possible pèrdua de productivitat.

Seguidament, tindran lloc dos taules rodones: una, sobre canvi global i béns i serveis de les pastures de muntanya i, l'altra, sobre el pasturatge com a eina per prevenir els incendis forestals. Hi participaran experts de les universitats de Lleida, País Basc i Autònoma de Barcelona, així com del CSIC, del Centre d'Investigació i Formació Agrària de Cantàbria i del CTFC. Els experts volen crear una base de dades conjunta que permeti estudiar el canvi climàtic i les pastures, tant als Pirineus com a la serralada cantàbrica.

Aquesta investigació pretén avaluar els impactes del canvi climàtic i d'ús del sòl als Pirineus, tot proposant directrius per a la gestió sostenible de la terra i els recursos
Un dels objectius de la trobada és transferir els resultats del grup de recerca ECOFUN de la UdL i el CTFC, obtinguts dins el marc del projecte FLUXUR Trans-border Network for the determination and management of water, carbon and energy fluxes under climate change in agricultural and grassland systems in the Pyrenees, que coordina Teresa Sebastià, i on hi participen onze grups de l'Estat espanyol, França i Andorra. Aquesta investigació, cofinançada per la Unió Europea, la Generalitat de Catalunya i el Consell Regional Midi-Pyrénées, pretén avaluar els impactes del canvi climàtic i d'ús del sòl als Pirineus, tot proposant directrius per a la gestió sostenible de la terra i els recursos.