15 de març de 2011

Un llibre analitza el consum de la cocaïna entre les joves espanyoles

. L'estudi es basa en una vintena d'entrevistes a dones d'entre 18 i 34 anys
audio
Estudi sobre el consum de cocaïna entre les joves. Universitat de Lleida [+] AMPLIAR IMATGED'esquerra a dreta: David P. Martínez i Joan Pallarès FOTO: UdL
Una mirada femenina hacia la cocaína (Veinte mujeres consumidoras hablan sobre los problemas de esta droga en la España de hoy) és el títol del llibre que va presentar ahir a la tarda a Barcelona l’antropòleg de la Universitat de Lleida (UdL) Joan Pallarès i David P. Martínez, psicòleg i coordinador del departament de recerca de la Fundació IGenus. L’obra, editada per Milenio, es basa en una vintena d’entrevistes personals a dones d’entre 18 i 34 anys fetes a Madrid, Catalunya i Navarra entre juny i setembre de 2010, sobre els contextos, temps de consum, motivacions, efectes, riscos, conseqüències i factors decisius per deshabituar-se a la cocaïna. Les entrevistades eren consumidores recreatives de cocaïna, estudiants de Secundària, universitàries o treballadores, totes elles sense problemes greus derivats del consum, o bé exconsumidores, algunes de les quals, en tractament de deshabituació.

Les principals conclusions de l’estudi indiquen que la majoria d’entrevistades han iniciat el consum entre els 15 i 18 anys, en un grup de joves majors d’edat que per a la iniciada tenen una imatge transgressora. En molts casos l’iniciador ha estat un noi, i l’entrevistada justifica aquest pas com un recurs per atansar–se a un noi o per consolidar una relació ja existent. El consum s’associa inicialment a conceptes com la festa, el grup i les relacions amoroses.

La majoria d’entrevistades prefereix tenir dos grups diferenciats d’amics (els consumidors i els no consumidors de drogues il·legals), i que els espais de consum més habituals són els relacionats amb celebracions festives i, cada cop més, espais privats (cases d’amics o llar pròpia). Els caps de setmana, dies festius i vacances són els períodes de consum per excel·lència. Generalment associat al d’alcohol, el consum de cocaïna es considera acceptable durant aquests dies, mentre que el consum diari és titllat de problemàtic.

Quan als motius per consumir, les enquestades citen la necessitat d’experimentar amb substàncies noves, aguantar més hores de festa i sentir-se més desinhibides pel flirteig. Desmenteixen, però, la percepció masculina que la cocaïna afavoreix la potència sexual en els homes.

A més d'aquestes efectes, considerats positius per les protagonistes, també esmenten els negatius com ara la dependència cada cop més acusada i la baixada física i anímica del dia següent, amb un quadre de depressió i inseguretat amb repercussions en l’àmbit laboral i social. Totes elles consideren estar ben informades quant als efectes de la cocaïna i afirmen que el consum és inferior respecte al que fan els homes.

Joan Pallarès i David Pérez Martínez són també autors del llibre Entre rayas. La mirada adolescente hacia la cocaína, un estudi editat l’any 2009 on s'analitzava el consum d’aquesta substància entre els adolescents. En aquell cas, l’anàlisi es basava en un treball de camp fet a Lleida, Barcelona, Madrid, Bilbao i Albacete entre una seixantena de joves d’entre 15 i 19 anys.