1 d'agost de 2012

La UdL estrena un màster oficial únic a Europa en incendis forestals

. A les novetats del curs vinent s'hi sumen el de Ciències Jurídiques, el de Recerca en Salut, i el de Gestió Forestal i Recursos Naturals a la Mediterrània
audio
Domingo Molina, Màster incendis forestals / Universitat de Lleida UdL
[+] AMPLIAR IMATGEDomingo Molina és el director del nou 'MàsterFoc' / FOTO: UdL
baixcorva
La gestió de les emergències per incendis forestals, les mesures de prevenció en el paisatge forestal enfront l'amenaça del foc, i els procediments i tècniques per escometre els treballs de restauració del post-foc, són algunes de les principals temàtiques que abordarà el Màster oficial en incendis forestals, ciència i gestió integral ('MàsterFoc') que oferta la Universitat de Lleida el proper curs 2012-2013.

Es tracta d'un màster interuniversitari únic a Europa quant a gestió d'incendis forestals, explica el seu coordinador, el professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària, Domingo Molina. Aquest programa de postgrau, liderat des de Lleida, i on participen les universitats de Còrdova i Lleó, "ve a ocupar l'espai formatiu acadèmic, professional i científic en aquest àmbit, fins ara inexistent en el marc del Espai Europeu d'Educació Superior". "A Europa no hi ha res similar, només alguns mòduls formatius dins el projecte europeu Fire Paradox, i als Estats Units, la Universitat d'Idaho és l'única que inclou en la seua oferta acadèmica programes de grau i postgrau en aquest àmbit", afegeix.

Amb 40 places, aquest màster de 90 crèdits, serà també l'únic a l'Estat espanyol que permeti l'especialització dels doctorands en la gestió d'incendis forestals. El pla d'estudis s'ha elaborat tenint en compte les necessitats formulades per administracions amb responsabilitats en la prevenció i extinció d'incendis forestals, com ara l'Àrea de defensa contra incendis forestals del Ministeri d'Agricultura, Alimentació i Medi Ambient: l'Oficina de Prevenció d'Incendis Forestals de la Diputació de Barcelona, el Grup d'Actuacions Forestals del Cos de Bombers de la Generalitat de Catalunya i els Serveis d'extinció d'incendis de diferents comunitats autònomes. Val a dir però que, des del 2003, la UdL ja oferia un màster, en aquest cas propi, de Gestió Integral de Focs Forestals.

El MàsterFoc "ve a ocupar l'espai formatiu acadèmic, professional i científic en aquest àmbit, fins ara inexistent en el marc del Espai Europeu d'Educació Superior. A Europa no hi ha res similar", ha assenyalat el professor Molina
A més del 'MàsterFoc', també s'oferirà per primer cop el de Ciències Jurídiques i Funció Pública, una oferta innovadora respecte als màsters que actualment s'imparteixen a les universitats públiques catalanes, ja que no se centra en l'estudi d'un sector o branca de l'ordenament jurídic (dret penal, dret mercantil, dret civil...), ni ofereix una orientació exclusivament investigadora. Està destinat a formar juristes d'alt nivell, ja sigui com a professionals o com a  estudiosos del dret, a partir d'un pla d'estudis dissenyat amb l'anomenat "mètode del cas", un plantejament que s'utilitza en diversos països anglosaxons.

S'afeixeigen a les novetats, l'Erasmus Mundus MSc in Mediterranean Forestry and Natural Resources Management (MEDfOR), centrat en la silvicultura mediterrània, la gestió dels seus recursos naturals i la formulació de polítiques de millora. La UdL hi tindrà un paper fonamental, ja que, juntament amb el centre coordinador del màster, la Universitat Tècnica de Lisboa, i la universitat italiana de Padova, acollirà un terç de l'alumnat de primer curs.

El darrer postgrau que s'estrenarà el curs vinent és el Màster Universitari en Recerca en Salut, un màster científic que pretén formar en aquelles competències relacionades amb la metodologia de la recerca i la seua aplicació en la investigació en ciències de la salut.

En total, el proper curs s'ofereixen 38 màsters oficials a la UdL. Per tal de disminuir l'impacte de la pujada de taxes de matrícula, la UdL ha aplicat a tots els màsters en recerca, una rebaixa d'un 30% en el preu per crèdit, amb l'objectiu d'equilibrar-los als professionalitzadors, que, d'entrada, tenen un cost més baix.