:::: XIX TEMPORADA MUSICAL DE LA UdL :::: |
:::: ÒPERA OBERTA, EL LICEU A LA UdL ::::
Òpera Oberta és un curs de lliure elecció adreçat a universitats d’arreu del món i basat en la retransmissió en directe per Internet, amb imatge i so de gran qualitat, d’una tria d’òperes de la programació del Gran Teatre del Liceu de Barcelona i del Teatro Real de Madrid, acompanyades per unes classes prèvies i uns materials complementaris al web del mateix projecte. Hi participen una cinquantena d'universitats, entre les quals la major part de les catalanes, moltes de l'estat espanyol i també europees i llatinoamericanes.
Opera Oberta és un curs universitari d'iniciació a l'òpera, l'originalitat del qual rau en la transmissió en directe de cinc títols de la temporada del Liceu i una en diferit del Teatro Real, la qual es complementa amb una presentació prèvia d'uns 30 minuts i un portal a Internet amb informacions complementàries sobre l'òpera que es transmet.
Aquestes retransmissions es projecten en sales preparades a cada universitat, amb pantalles de 3x5 metres aproximadament i equips de so estèreo Dolby Digital 5.1., a través de la Xarxa mitjançant la tecnologia DVB (Digital Video Broadcasting) i en el context del projecte i2Cat (Internet 2 Catalunya).
Per a un total de casi 50 universitats i recepció en 60 campus diferents. S'estima una audiència mitjana de 5.000 alumnes per retransmissió.
Hores lectives: 20 (3 Crèdits lliure elecció o ECTS -matèria transversal-)
Lloc: Sala d'Actes de l'Edifici del Rectorat
Inscripció: 30€
Avaluació: Assistència mínima a un 80% de les sessions i respondre a un test d’avaluació consistent en respondre a una pregunta sobre cadascuna de les obres retransmeses
www.opera-oberta.org
www.liceubarcelona.com
CLASSE PRÈVIA A LES 19.30h ALS CONCERTS D'OPERA OBERTA
:::: EL COR DE LA UNIVERSITAT DE LLEIDA ::::
Aquesta activitat és adreçada a l’alumnat i oberta a tots els membres de la comunitat universitària (professorat i PAS). El Cor de la Universitat de Lleida és un espai per gaudir de la música dins de l’àmbit universitari. Els objectius són:
- Oferir una experiència de participació activa basada en la música i el cant.
- Treballar obres de diversos estils, gèneres, períodes històrics i procedències geogràfiques.
- Desenvolupar la formació musical (ritme, melodia, fraseig, dinàmica, forma).
- Desenvolupar la formació vocal (respiració, impostació, ressonàncies, afinació, articulació).
Es promouran concerts tant dins com fora de la Universitat i la participació en activitats en col·laboració amb altres universitats.
La participació regular al cor dóna dret al reconeixement de 4 crèdits de lliure elecció.
:::: PROGRAMACIÓ ::::
Dimecres 2 Novembre 2011 | 20.00h | Sala d'Actes (Rectorat)
ÒPERA OBERTA / El Liceu a la UdL /
Rise and Fall ot the City of Mahagonny | Kurt Weill i Bertold Brecht |
Dimecres 16 Novembre 2011 | 20.00h | Saló Víctor Siurana (Rectorat)
RAQUEL BENITO, guitarra
Obres de Manuel ponce, Francesc Tàrrega, Dionisio Aguado i Eduardo Sainz de la Maza Neix a Madrid i comença els seus estudis musicals amb Juan Gallardo Sierra. Continúa la carrera de guitarra amb Carmen Mª Ros, finalitzant el grau professional de guitarra amb Menció d’Honor. Finalitza el Grau Superior de Guitarra amb excel.lents qualificacions en el Reial Conservatori Superior de Música de Madrid en la càtedra del professor Manuel Estévez. Compagina les actuacions com a solista amb la música de cambra en formacions com el duo amb la guitarrista Irene de la Hoz, i el Quartet de Guitarres Azaroa, del qual forma part des del 1995. Ha actuat com a solista amb l’Orquestra Ciudad de Guadalajara, el grup orquestral Ensemble Mediterráneo i en el Teatro de Cámara de Madrid. Ha obtingut el Primer Premi i el premi del públic al XV Concurso de Guitarra de Cantabria i el Primer Premi al X Concurso de Guitarra de Zarautz. És professora del Conservatori de Lleida des de l’any 1998. PROGRAMA: I Suite I, a la manera de Weiss / M.Mª Ponce (1882-1948) Preludio Allemande Sarabande Gavota I y II Giga Sonatina Meridional / M.Mª Ponce (1882-1948) Campo Copla Fiesta II María (Gavota) / F.Tàrrega (1852-1909) Marieta (Mazurca) Capricho Árabe Platero y yo / E.Sáinz de la Maza (1903-1982) Platero La muerte Azotea Paseo Fandango Variado op.16 / D.Aguado (1784-1849) |
Dimecres 28 Novembre 2011 | 20.15h | Sala d'Actes (Rectorat)
ÒPERA OBERTA / El Liceu a la UdL /
Le Grand Macabre | György Ligeti Òpera en dos actes. Llibret de György Ligeti en col·laboració amb Michael Meschke basat en una obra de Michel de Ghelderode. Música de György Ligeti. Estrenada a Estocolm el 12 d’abril de 1978. La versió revisada es va estrenar el 28 de juliol de 1997 a Salzburg. Estrena a Espanya - 19.45h Inici classe prèvia Liceu - 20.15h Inici “Le Grand Macabre” Acte I (50min.) - 21.05h Entreacte (15min) - 21.20h Acte II (70min) - 22.40h Fi de l'emissió. Àlex Ollé (La Fura dels Baus). Ollé és un dels sis directors artístics de La Fura dels Baus. La innovadora companyia teatral s'ha convertit en un referent internacional. Les seves primeres creacions destrossadores, li han portat a produccions operístiques que ja són una fita de la modernitat: La Atlántida, DQ a Barcelona, El castillo de Barba Azul. FULL INFORMATIU |
Dimecres 14 Desembre 2011 | 19.00h | Saló Víctor Siurana (Rectorat)
BERTA PUIGDEMASSA, arpa
Obres d'Albert Zabel, Giovanni Battista Pescetti, Ludwing Spohr, Isaac Albéniz... i una improvisació d'arpa i guitarra elèctrica! Berta Puigdemasa Acebrón, arpista lleidatana nascuda el 1987. Des de ben petita s’interessà per les arts i especialment per la música i així, poc a poc, aquesta entrà a formar part de la seva vida fins a esdevenir el seu mitjà expressió artístic. Un cop acabats els estudis de Grau Mitjà de piano a Lleida i d’arpa a Barcelona, inicia els estudis superiors al Royal Conservatorium de La Haia, Holanda; actualment, segueix la seva formació i carrera a París. Ha estat membre de la JONC (Jove Orquestra Nacional de Catalunya), de la IRO (International Regional Orchestra) a Alemanya, de l’Orquestra Ostinato a París i de la RIO (Royal Improvisers Orchestra) a Amsterdam. Ha tocat a diferents sales i auditoris de Catalunya, França, Holanda i Alemanya. Tot i la seva formació clàssica, cal destacar el seu gran interès per la improvisació lliure i per la col·laboració amb altres disciplines artístiques com la dansa, la poesia o les arts plàstiques. Però, sobretot, la seva passió és poder posar a l’abast de tothom el regal de la música a través del seu instrument, l’Arpa. PROGRAMA |
Dimecres 1 Febrer 2012 | 20.00h | Sala d'Actes (Rectorat)
ÒPERA OBERTA / El Liceu a la UdL /
Le nozze di Figaro | Wolfgang Amadeus Mozart Le nozze di Figaro, «commedia per musica» en quatre actes, estrenada al Burgtheater de Viena el 1786, és una de les òperes de Mozart més justament estimades des del mateix moment de l’estrena. El llibret de Lorenzo da Ponte es basa en l’obra teatral de Beaumarchais La folle journée ou Le mariage de Figaro (1784), la segona de la trilogia iniciada amb Le barbier de Séville (1775) i conclosa amb La mère coupable (1792), plenament immersa en l’esperit contestatari previ a la Revolució Francesa. Da Ponte obtingué el permís de l’emperador Josep II i amb una intel·ligència i habilitat notables evità els moments més conflictius, però mantingué la càustica sàtira social i el dibuix magistral dels caràcters. Mozart aconseguí un equilibri formal admirable entre el tempo dramàtic i el musical i portà amb aquesta obra l’opera buffa del segle XVIII al seu moment més brillant. L’acció –contemporània a l’estrena– se situa prop de Sevilla, al castell d’Aguas Frescas, propietat del comte d’Almaviva, amb molts dels personatges de Le barbier de Séville. Ja fa uns anys que el comte s’ha casat amb Rosina gràcies a l’ajuda de l‘aleshores barber Figaro, ara al seu servei i a punt de casar-se amb Susanna, cambrera de la comtessa. FULL INFORMATIU MÉS INFORMACIÓ |
Dimecres 29 Febrer 2012 | 19.00h | Saló Víctor Siurana (Rectorat)
RAFAEL BONAVITA, guitarra barroca i TONI PALLEJÀ, cante, cajón i guitarra flamenca
Interpretaran peces de Diego Ortiz, Gaspar Sanz, Francisco Guerau, Santiago de Murcia i temes populars flamencs. Rafael Bonavita, un dels intèrprets de més nivell internacional dins la seua especialitat, els instruments antics de corda polsada. Format a països tan diversos com Uruguai, Canadà o Suïssa, ha desenvolupat una intensa activitats concertística i pedagògica a Europa, Àsia i Amèrcia, tot col·laborant amb directors com Jordi Savall, René Jaciobs, Marc Mikowski o Gabriel Garrido. Intèrpret rigorós amb la filologia històrica, és al mateix temps un explorador de noves vies d'expressió i un traductor de les possibilitats dels instruments de corda més antics. www.rafaelbonavita.com |
Dimarts 13 Març 2012 | 20.00h (classe prèvia: 19.30h) | Sala d'Actes (Rectorat)
ÒPERA OBERTA / El Liceu a la UdL /
La Bohème | Giocomo Puccini Commedia lìrica en quatre actes. Llibret de Giuseppe Giacosa i Luigi Illica basat en les Scènes de la vie de bohème d’Henry Murger (1845-48). Música de Giacomo Puccini. Estrenada l’1 de febrer de 1896 al Teatro Regio de Torí. Estrenada al Gran Teatre del Liceu el 10 d’abril de 1898. A partir de mitjan segle XIX –en un context dominat pels efectes de la industrialització, el predomini dels valors burgesos i un clima intel•lectual monopolitzat pel positivisme laic, materialista i científic–, l’art es va tornar realista: tenia com a objectiu mostrar –gairebé fotogràficament– la realitat tal com era, sense fer-la ni més amable, ni més bella. I una òpera com La Bohème, en què es parla de la fragilitat de la felicitat en un món de misèria, de fred i de malaltia, n’és una mostra evident. És l’estètica del verisme –versió italiana del naturalisme francès d’Émile Zola– que en La Bohème, però, se sentimentalitza, i atenua així la cruesa amb què altres reproduïen la brutalitat de la realitat social. Quatre joves artistes viuen la quotidianitat diària esperant –entre somnis i decepcions– algun esdeveniment que els dugui a la glòria, mentre als protagonistes –Mimì i Rodolfo– la pobresa i la desgràcia els neguen la felicitat d’estimar-se. El text i la música ho expliquen, però, amb una tendresa melodramàtica plaent amb la qual es fàcil identificar-se. Direcció musical: Víctor Pablo Pérez Direcció d'escena: Giancarlo del Monaco Escenografia: Michael Scott Vestuari: Michael Scott Il·luminació: Ulrich Niepel Producció: Teatro Real Repartiment: Fiorenza Cedolins / Maria José Siri / Angela Gheorghiu / Maria Luigia Borsi, Ainhoa Arteta / Ainhoa Garmendia / Eliana Bayon, Ramón Vargas / Roberto Aronica / Saimir Pirgu / Teodor Ilincai, Christopher Maltman / Georges Petean / Àngel Òdena, Carlo Colombara, Manel Esteve Madrid i altres. Orquestra Simfònica i Cor del Gran Teatre del Liceu SÍNTESI ARGUMENTAL LLIBRET FULL INFORMATIU |
Dimecres 21 Març 2012 | 19.00h | Sala d'Actes (Rectorat)
QUARTET TEIXIDOR & SANTI RIU
Irantzu Zuasti, violí | Joan Marsol, violí | Jordi Armengol, viola | Xavier Roig, violoncel PROGRAMA: Quartet en do menor per a violí, viola, violoncel i piano I. Allegro II. Adagio III. Scherzo: Allegro IV. Rondó: Allegro Quartet en mi menor per a violí, viola, violoncel i piano I. Allegro moderto II. Andante cantabile III. Scherzo: Presto IV. Finale: Allegro molto El Quartet Teixidor neix l’any 2003 amb la intenció de donar a conèixer partitures oblidades i interpretar-les al costat de les grans obres del repertori quartetístic. Pren el nom del compositor, organista i teòric M usical Josep Teixidor i Barceló (1752-1814), nascut a Seròs (Lleida), el qual va desenvolupar la tasca d’organista al Convent de las Descalzas Reales i a la Capilla Real de Madrid durant l’últim quart del segle XVIII i començaments del XIX. Se’n conserven, entre altres obres, sis quartets de corda, misses, motets de difunts, villancicos i diverses composicions per a tecla. També és autor d’importants escrits sobre la teoria i la història de la música. El Quartet Teixidor ha rebut classes de membres del Orpheus Quartet i del Quartet Casals. Ampliant el seu repertori, ha col·laborat amb el pianista Joan Pagés, la mezzosoprano Marta Infante, el flautista Xesco Grau i el guitarrista Carles Trepat, amb qui ha enregistrat el disc “Sea strings”. Ha realitzat concerts per tota la geografia catalana participant, entre altres, en el Cicle de música de cambra de l’IEI, Cicle de concerts Rosa Sabater de Vilassar de Mar, Música als Castells, Romanic Musicau de la Vall d’Aran, Temporada Musical de la Universitat de Lleida i Festival de Música de Cambra de l’Auditori Enric Granados de Lleida. SANTI RIU Format amb Jordi Vilaprinyó al Conservatori Municipal de Música de Cervera i amb Stanislav Pochekin al Conservatori Superior de Música del Liceu, obté el Títol Superior de Piano i el Títol Superior de Música de Cambra i culmina els seus estudis amb el Premi d’Honor de piano. Ha ampliat estudis amb Miquel Farré, Aquiles delle Vigne, Dominique Merlet i Boris Berman. Ha actuat com a solista amb l’Orquestra de Cambra Bach d’Ekaterinburg, ha format part de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya i ha col·laborat amb l’Orquestra Simfònica Julià Carbonell de les Terres de Lleida i l’Orquestra de l’Acadèmia del Liceu. Recentment ha editat en cd l’obra integral per a piano de Josep Lluís Guzman. Actualment és membre de Sul Tasto Sextet, profesor al Conservatori de Música de Cervera i pianista acompanyant al Curs Internacional de Música Emili Pujol. També és coautor i coordinador dels llibres: Ressonàncies: 25 anys d’ensenyament musical a Cervera i 25 anys de música a Cervera. |
Dimecres 16 Abril 2012 | 20.00h | Sala d'Actes (Rectorat)
ÒPERA OBERTA / El Liceu a la UdL /
Una tragèdia florentina / El Nan (Alexander von Zemlimsky) |
Dimecres 25 Abril 2012 | 19.00h | Sala d'Actes (Rectorat)
MIQUEL VILLALBA: MEMORIAL VIÑES
Obres de Ricard Viñes, Maurice Ravel, Manuel Blancafort, Frederic Mompou, Sergei Liapunov, Milij Balakirev i Pedro-Humberto Allende PROGRAMA: I Cuatro Tonadas Chilenas Pedro-Humberto Allende (1885-1959) Charmes Frederic Mompou (1893-1987) IV ...pour les guérisons
V ...pour évoquer l'image du passé VI ...pour appeler la joie Parc d’atraccions Manuel Blancafort (1897-1987) L’orgue dels cavallets
Polca de l’equilibrista Berceuse des fées Sergei Liapunov (1859-1924) (a partir d’un fragment de l’òpera Russlan i Ludmila de Mikhail Glinka)
Valse di bravura Milij Balakirev (1837-1910) II 3 peces de joventut* Ricard Viñes (1875-1943) De Cythère au Carmel* Quatre homenatges: Thrénodie, ou Funérailles antiques (A la mémoire d’Erik Satie)
Crinoline, ou La Valse au temps de la Montijo (Hommage à Léon-Paul Fargue) Menuet spectral (A la mémoire de Maurice Ravel) En Verlaine mineur (A la mémoire de Gabriel Fauré) Sonatina Maurice Ravel (1875-1937) Modéré
Mouvement de menuet Animé * Obres inèdites. Estrena mundial en aquest concert. Format a l’Escolania de Montserrat i al Conservatori Superior Municipal de Música de Barcelona amb Antoni Besses, M. Villalba ha estat, a més, deixeble de Claude Helffer a París i del mestre belga Frédéric Gevers, el qual no dubtà a qualificar-lo com “un dels pianistes més dotats de la seva generació”. En la seva brillant trajectòria acadèmica cal destacar els Premis d’Honor de Piano i d’Acompanyament. Ha guanyat, també, nombrosos premis en concursos nacionals i internacionals de piano (Albacete, Granada, Berga, Carlet, “Maria Canals” de Barcelona, Eivissa, “Jonge Virtuozen” de Bèlgica, etc.) i ha estat guardonat amb el Premi de l’Associació Catalana de Compositors i el Premi “Generalitat de Catalunya”. Ha actuat en recital, amb grups de cambra i com a solista amb orquestra a Espanya, França, Bèlgica, Alemanya, Brasil, Veneçuela, Filipines i la crítica ha estat unànime: “intèrpret curós i intel·ligent, dotat d’una tècnica precisa i flexible, i d’un so bellíssim” (La semaine d’Anvers, Bèlgica); “tècnica prodigiosa i mecanisme perfecte” (El correo de Andalucía); “pianista de dots impressionants: mestria tècnica, seguretat en els propis mitjans i exactitud interpretativa... músic de gran personalitat... un mestre” (Diari ABC). Pianista de gran versatilitat, el seu repertori abasta des del Barroc fins els nostres dies i el seu recolzament a la música actual li ha valgut nombroses dedicatòries d’obres contemporànies. La seva àmplia discografia comprèn obres des de Franz Liszt a Paul Hindemith i cal destacar la integral pianística de Manuel Blancafort per al segell NAXOS, que ha estat aplaudida per la crítica especialitzada europea. |
:::: MÉS INFORMACIÓ ::::
Vicerectorat d'Activitats Culturals i Projecció Universitària
Serveis Culturals
Aula de Música
Serveis Culturals de la Universitat de Lleida
Campus de Cappont. Edifici Polivalent
Jaume II, 71 - 25001 Lleida
Tel. 973 70 33 90
Fax 973 70 33 98
culturals@culturals.udl.cat