:::: FILMOTECA CINE-ULL
Octubre/Desembre.07
::::
JOHN FORD / EL NEOREALISME ITALIÀ
John Ford
Ningú posa en dubte que John Ford és i ha estat un dels directors de cinema més admirats de tots els temps. Per aquesta raó encetem el nou curs amb un cicle retrospectiu dedicat a recuperar en pantalla gran algunes de les obres més emblemàtiques d'una de les figures més importants i influents de la història del cinema. Sis films que són no només un recorregut per les etapes més significatives de la seva ingent filmografia, amb l'excepció de la seva labor durant el període silent, sinó que també representen la síntesi d'un valuós llegat d'un mestre del mitjà cinematogràfic.
D'origen irlandès, treballador incansable de la indústria de
Hollywood, Ford fou un dels grans cineastes nordamericans que fundaren i forjaren la narrativa
clàssica, aquella que François Truffaut va definir, en parlar de l'obra del director, com la
posada en escena invisible. Tanmateix, fou des del classicisme cinematogràfic que el realitzador
demostrà la seva capacitat per crear un estil propi i inimitable, d'una gran càrrega poètica, rigor
estilístic i domini tècnic, que gairebé sempre posà al servei de la narració d'històries sobre gent
senzilla i mundana.
Malgrat que va dirigir alguns dels westerns més memorables de la
història (The Searchers o
The Man Who Shot Liberty Valance), cal no oblidar que Ford
conreà tot tipus de gèneres i personatges (com el realisme social en
The Grapes of Wrath o
How Green Was My Valley) i que va convertir el món
irlandès en protagonista d'alguns dels seus millors films (The Informer o
The Quiet Man).
Així doncs, us presentem sis obres mestres d'un gran narrador
d'històries i una oportunitat única de redescobrir perquè John Ford ha estat universalment
renombrat com el director de directors.
El neorealisme italià
Després de la Segona Guerra Mundial i de la caiguda del feixisme, la cinematografia italiana va aconseguir situar-se, en molt poc temps, en la primera línia del panorama cinematogràfic internacional. En bona part, fou gràcies a una sèrie de films que van aparèixer durant la segona meitat de la dècada dels anys quaranta que tenien en comú la voluntat de compromís amb el present històric així com la intenció d'implicar el seu discurs sobre la realitat.
Com a conseqüència de les circumstàncies de postguerra, la major
part d aquests films es rodaren en escenaris naturals i el seu treball fotogràfic s'assimilà a la
rudesa dels documentals. Ràpidament, la crítica italiana va batejar aquest moviment com a
Neorealisme. Tanmateix, el neorealisme no va ser un moviment programàtic ni uniforme, ja que s'ha
comprovat que hi hagué diversos neorealismes, potser tants com cineastes adscrits en aquesta
tendència. En aquest sentit, us oferim un cicle, no exhaustiu però força representatiu, que recull
cinc obres clau imprescindibles per entendre el naixement i l'evolució del neorealisme italià, des
de la seves obres fundacionals (Roma, città apperta de Roberto Rosellini o
Riso amaro de Guissepe De Santis) a una de les seves
darreres manifestacions (Umberto D de Vittorio De Sica), tot fent una ullada a
diverses de les seves múltiples variants (com ara l'anomenat neorealisme rosa de Renato Castellani,Sotto il sole di Roma) o a les seves figures més
representatives (com l'escriptor i guionista Cesare Zavattini, autor del guió de
Bellísima de Luchino Visconti).
Cinc joies del neorealisme que coincidiran expressament en el
temps i l espai amb la presentació de l'exposició
Àngel Jové. Cristòfol-Pavese. 1908-2008 al Centre Social i
Cultural Lleida de l'Obra Social la Caixa com a contrapunt en paral·lel sobre la Itàlia
de postguerra que també envoltà els darrers anys de la vida del poeta italià
:::: John Ford
::::
Dilluns, 08 octubre, 22.00h
The Informer / El delator John Ford, EUA, 1935. 91 min, B/N, VOSE Al Dublín de 1922, un exmembre de l’IRA delata un amic seu a la policia per cobrar la recompensa i emigrar als Estats Units. Primer Oscar de John Ford a la millor direcció i un dels seus films més personals. |
|
Dilluns, 15 octubre, 22.00h
The Grapes of Wrath / Las uvas de la ira John Ford, EUA, 1940. 129 min, B/N, VOSE Durant la depressió econòmica dels anys 30, una família de camperols expulsats de la seva granja empren un viatge migratori. Basada en la novel·la de Steinbeck, l’obra destaca per la fotografia de Gregg Toland i el realisme poètic de Ford. |
|
Dilluns, 22 octubre, 22.00h
How Green Was My Valley / ¡Qué verde era mi valle! John Ford, EUA, 1941. 118 min, B/N, VOSE Emotiva i lírica evocació de la vida dels miners del sud del País de Gal·les, a la fi del segle XIX, a partir dels records d’un nen. Obra mestra de John Ford en tots els sentits que va guanyar cinc Oscar. |
|
Dilluns, 29 octubre, 22.00h
The Quiet Man / El hombre tranquilo John Ford, EUA, 1952. 126 min, C, VOSE Un exboxejador retorna des dels EUA al seu poble natal d’Irlanda (Innisfree) on s’enamorarà de la germana del seu pitjor enemic. Una eufòrica comèdia que reflexiona magistralment sobre l’é sser humà i les seves arrels. |
|
Dilluns, 05 novembre, 22.00h
The Searchers / Centauros del desierto John Ford, EUA, 1956. 119 min, C, VOSE Un antic soldat sudista emprèn la recerca de la seva neboda, raptada pels indis. Un clàssic indiscutible de la història del cinema i per a molts, el millor western de John Ford. Una lliçó de narració cinematogràfica i sublim lirisme. |
|
Dilluns, 12 novembre, 22.00h
The Man Who Shot Liberty Valance / El hombre que mató a Liberty Valance John Ford, EUA, 1962. 122 min, B/N, VOSE Un senador i la seva esposa retornen a un petit poble de l’Oest per assistir al funeral d’un vell amic. Imprescindible western de Ford sobre la fi de la civilització de l'antic Oest. |
:::: El neorealisme italià
::::
Dilluns, 19 novembre, 22.00h
Roma, città aperta / Roma, ciudad abierta Roberto Rossellini, Itàlia, 1945. 100 min, B/N, VOSE L’hivern de 1944, Roma es declara ciutat oberta. Un comunista líder de la Resistència, perseguit per la Gestapo, es refugia a casa d’un camarada. L’obra fundacional del neorealisme italià. |
|
Dilluns, 26 novembre, 22.00h
Riso amaro / Arroz amargo Giussepe De Santis, Itàlia, 1948. 101 min, B/N, VOSE Un lladre i la seva còmplice troben refugi entre els plantadors d’arròs del Po. Extraordinària combinació de melodrama passional, intriga, erotisme i retrat social. El debut cinematogràfic de Silvana Mangano. |
|
Dilluns, 3 desembre, 22.00h
Sotto il sole di Roma / Bajo el sol de Roma Renato Castellani, Itàlia, 1948. 104 min, B/N, VOSE Ciro és un barrut que, durant la guerra, passa el temps vagabundejant amb la seva banda. Comèdia rodada amb actors no professionals i primera part de l’anomenada trilogia de la gent pobra, completada amb È primavera i Due soldi di speranza. |
|
Dilluns, 10 desembre, 22.00h
Bellissima / Bellísima Luchino Visconti, Itàlia, 1951. 114 min, B/N, VOSE Una mare vol introduir tant sí com no la seva filla en el món del cinema presentant-la en unes proves de selecció convocades a Cineccità. Escrit per Cesare Zavattini, el film planteja una interessant metàfora sobre la utopia del cinema neorealista. |
|
Dilluns, 17 desembre, 22.00h
Umberto D Vittorio De Sica, Itàlia, 1951. 90 min, B/N, VOSE Umberto D és un home jubilat que lluita per conservar al seu costat el seu únic amic, un gos. L’obra del director de Sciuscià (1946) i Ladri di biciclette (1948) que posa fi al neorealisme i obre les portes al nou cinema italià. |
:::: Més informació
::::
VO. Versió original. VC. Versió catalana. VE. Versió castellana. VOSC. Versió original amb subtítols en català. VOSE. Versió original amb subtítols en castellà. VOS. Versió original amb subtítols en un altre idioma. VOTS. Versió original amb traducció simultània. SD. Sense diàleg. B/N. Blanc i negre. C. Color.
Filmoteca/Cine-ull es reserva el dret de modificar aquest programa per raons de força major.
Venda d'entrades les 24 hores a les oficines amb ServiCaixa i una hora abans de cada projecció al mateix Centre Social i Cultural. Preus: 3 euros per sessió. Carnet jove o d'estudiant de la UdL, aturats i jubilats: 2 euros per sessió.
Centre Social i Cultural Lleida de l'Obra Social "la Caixa" (Blondel 3, Tel. 973 27 07 88)