Temes Controvertits en Salut: Aprèn a Reflexionar, Argumentar i Prendre Partit
Curs en línia, del 30 de juny al 8 de juliol de 2025 (2 ECTS reconeguts per la UdL)
I tu, de quina banda estàs? Pensament crític en salut pública. Curs adreçat a estudiantat i professionals de qualsevol àmbit que vulguin adquirir els coneixements bàsics del pensament crític en temes d'actualitat dins el camp de la salut pública, especialment aquells que són motiu de debat ètic. La rapidesa dels avenços en salut pública i la seva complexitat exigeixen que siguin entesos no només per especialistes, sinó també per la societat en general.
Aquest curs ofereix eines pràctiques per entendre, analitzar i reflexionar sobre qüestions controvertides que es plantegen en l'àmbit de la salut. Els participants aprendran a identificar els problemes clau, a raonar i a construir posicionaments basats en valors, creences i coneixements, i a posicionar-se de manera argumentada, a favor o en contra, davant dilemes ètics i controvèrsies de salut pública.
L'objectiu principal és dotar l'alumnat d'eines que els ajudin a argumentar i reflexionar críticament sobre qüestions d'interès acadèmic i professional. Aquesta capacitat d'argumentació és essencial no només en temes educatius que sorgeixen durant els estudis universitaris, sinó també en aquelles situacions professionals en què cal prendre decisions complexes i ben fonamentades.
En definitiva, saber reflexionar i debatre temes polèmics d'actualitat capacita l'alumnat per aplicar aquestes habilitats en qualsevol àmbit i perquè millori la seva capacitat de raonament i comunicació professional.
Llengua d'impartició: Català (alguns dels materials de suport seran en anglès)
Coordinació: Anna Espart Herrero (Departament d'Infermeria i Fisioteràpia de la UdL)
Equip docent: Eva Artigues Barberà (UdL), Anna Espart Herrero (UdL), Laia Selva Pareja (UdL) i Olga Serra Escarp (UdL)
Durada: | a) 20 hores lectives |
b) 50 hores (20 de guiades per l'equip docent + 30 de treball autònom de l'alumnat). Versió reconeguda amb 2 ECTS per la UdL |
Preu: 36,92 € estudiants, PTGAS i PDI de la UdL / 90,00 € la resta
MODALITAT
Curs en línia que es farà a través del Campus Virtual de la Universitat de Lleida i se seguirà de manera asincrònica. L'accés asincrònic implica que les persones participants podran accedir al contingut i fer les activitats seguint el seu propi ritme durant els dies que duri el curs. El format virtual permet flexibilitat sense perdre la qualitat formativa ni la interacció amb el professorat i la resta de participants.
METODOLOGIA
El curs es basa en una metodologia dinàmica i interactiva per garantir un aprenentatge significatiu i aplicat. S'hi podrà trobar: (a) material teòric i complementari: accés a contingut escrit, vídeos curts i lectures seleccionades que expliquen conceptes clau de manera clara i pràctica; (b) píndoles educatives en vídeo: sessions breus que presenten els aspectes més rellevants de cada tema, amb exemples pràctics; (c) activitats reflexives i pràctiques: exercicis per aplicar els coneixements adquirits i fòrums de debat per intercanviar idees i reflexions amb altres participants i el professorat; (d) avaluació contínua: es valoraran la participació activa, les activitats dutes a terme i les aportacions al fòrum, amb un seguiment individualitzat del progrés; (e) comunicació dinàmica: la interacció entre professorat i alumnat serà clau per resoldre dubtes, compartir experiències i enriquir el procés d'aprenentatge.
El sistema d'avaluació es basa en el seguiment personalitzat de cada alumne, amb especial èmfasi en la seva participació activa. La comunicació dinàmica entre professorat i alumnat és essencial. I el fòrum de debat i els qüestionaris al Campus Virtual són les eines principals per fomentar aquesta interacció.
PROGRAMA | |
Dilluns 30 | |
Tema 1. Introducció | |
Laia Selva | |
Presentació del curs. | |
Olga Serra | |
Com aprendre a pensar críticament: principis bàsics del raonament, l'argumentació i el debat. | |
Laia Selva | |
Salut pública i debat ètic: per què és important? | |
Dimarts 1 i dimecres 2 | |
Tema 2. Reproducció humana assistida i dilemes bioètics | |
Laia Selva | |
Avenços en la reproducció humana: oportunitats i reptes ètics. | |
Ventre de lloguer o subrogació uterina: terminologia, legalitat i implicacions. | |
Eugenèsia al segle XXI: entre la realitat i la ficció. | |
El paper de la dona: autonomia o cosificació? | |
“Nadons de tres progenitors”: innovació científica o controvèrsia social? | |
El dret a la maternitat/paternitat: realitat o construcció social? | |
Una mirada global: experiències i legislacions en diferents països. | |
Dijous 3 | |
Tema 3. Big data i eHealth | |
Olga Serra | |
La propietat de la informació sanitària: qui en té el control? | |
Ús i gestió de dades de salut. | |
Dades massives i ciberseguretat. | |
Divendres 4 | |
Tema 4. Edició genòmica i el futur de la humanitat | |
Anna Espart | |
El genoma: claus per entendre la informació genètica. | |
Laia Selva | |
CRISPR i altres tècniques: quines possibilitats ens ofereixen? | |
Humans “a la carta”: fins on podem arribar i on hauríem de posar el límit? | |
Anna Espart | |
Un món sense malalties genètiques: som al llindar d'una revolució? | |
Dilluns 7 | |
Tema 5. Salut planetària | |
Anna Espart | |
Salut del planeta, salut humana: com estan connectades? | |
El paper de l'ambient en les desigualtats en salut. | |
Dimarts 8 | |
Tema 6. Gènere i salut | |
Eva Artigues | |
Sexe versus gènere: diferències clau. | |
Què entenem per salut i gènere? | |
Desigualtats en salut: com hi afecta el gènere? | |
El repte de la salut femenina en un món desigual. |
|