Mites i Contes: un Tresor per a Infants, Adolescents i Adults en la Cura de la Salut Mental
Lleida, del 30 de juny al 4 de juliol del 2025 (2 ECTS reconeguts per la UdL)
Els contes i els mites ens han acompanyat des dels inicis dels temps, i han estat maneres d'explicar, comprendre i donar sentit a les experiències vitals, les relacions humanes, la relació amb la naturalesa (el món visible) i el més enllà (el món invisible).
Explicar un conte és un acte quasi màgic: generem una atmosfera i un moment únic en el qual l'imaginari i les nostres experiències es troben i juguen per crear un espai psíquic prou profund perquè això cobri sentit.
La presència de trames, personatges i imatges dels contes i dels mites de diferents cultures i moments històrics han estat i són vehicles de transmissió de vivències i valors que permeten comprendre'ns des d'una perspectiva que reflecteix el món interior i emocional d'infants i adults.
Amb aquest curs us oferim obrir una mirada per apropar-nos a la dimensió simbòlica mitopoètica d'aquestes narracions que mai han estat, però sempre són.
“Tots els infants necessiten contes. Cal que algú els parli dels seus temors, dels seus anhels, de les seves ganes de superar les adversitats, dels seus potencials, de les seves transgressions, de la separació, de la por de quedar-se sols, de les seves motivacions de vida” (Martínez 2018). “Els contes no serveixen per fer que els infants s'adormin, sinó per despertar els adults” (Martínez 2018).
Curs adreçat a estudiantat de psicologia, infermeria, medicina, treball social, educació social, educació infantil i educació primària; a professionals de l'atenció primària (psicòlegs, psiquiatres, infermers pediàtriques, pediatres, etc.) de CDIAP, CSMIJ i CSMA, i a qualsevol persona interessada en els contes i els mites com a eines per apropar-nos a adults, adolescents o infants en els seus processos terapèutics o acompanyar-los en el seu patiment psicològic i emocional.
Observacions: Es recomana a les persones inscrites al curs que portin llapis o retoladors de colors.
Llengua d'impartició: Català
Coordinació: Vanessa Olaya Tarre (Departament d'Infermeria i Fisioteràpia de la UdL)
Equip docent: Núria Torres Florensa (Espai Essen) i Joan Enric Vidal Pañella (Espai Essen)
Durada: | a) 20 hores |
b) 50 hores (20 de presencials + 30 de treball autònom de l'alumnat). Versió reconeguda amb 2 ECTS per la UdL |
Espai: Universitat de Lleida. Campus de Cappont
Preu: 36,92 € estudiants, PTGAS i PDI de la UdL / 90,00 € la resta
PROGRAMA | |
Dilluns 30 | |
Joan Enric Vidal | |
09.00 h-11.00 h | Presentació de la formació. Presentació de l'avaluació final. |
De contes i mites: una porta oberta a l'esperit humà que parla a través de les narracions. | |
11.30 h-13.30 h | Diferències entre contes, mites i llegendes. |
Com ens afecten els contes. Els contes i els mites com a miralls de l'existència. | |
Dimarts 1 | |
Joan Enric Vidal | |
09.00 h-11.00 h | Símbols, arquetips i imatges col·lectives: personatges, trames i altres manifestacions en l'imaginari i en el dia a dia. |
Apropament des de la teoria de l'inconscient col·lectiu. | |
El mite i el conte a les sèries, els còmics, els videojocs, etc. | |
11.30 h-13.30 h | Treball dels personatges: l'heroi i l'heroïna, el trickster, el savi, les mares bones i menys bones, monstres i llops. |
Dimecres 2 | |
Joan Enric Vidal | |
09.00 h-11.00 h | Trames i motius en els contes i els mites: el conflicte edípic; transformacions, transicions i ritus de pas. |
11.30 h-13.30 h | Mirem els conflictes i els mites en el patiment quotidià. |
Sentiments, problemes, conflictes i dilemes quotidians a la llum dels contes i els mites. | |
Dijous 3 | |
Núria Torres i Joan Enric Vidal | |
09.00 h-11.00 h | El moment del conte: què és i com es conta un conte. |
Connectar amb l'entorn, els altres i un mateix amb els contes. | |
11.30 h-13.30 h | Treballem un altre conte! Anàlisi, escenificació i dibuix. |
Fem parlar els personatges. | |
Divendres 4 | |
Núria Torres i Joan Enric Vidal | |
09.00 h-11.00 h | Juguem amb els contes: crea un conte a partir d'una experiència pròpia. |
11.30 h-13.30 h | Avaluació: propostes creatives. |
|
|
|