Molt Més Que Joc. Comprendre, Valorar i Acompanyar el Joc de 0 a 7 Anys
Lleida, de l’1 al 4 de juliol de 2025
Per què els nens i les nenes juguen?
En una societat basada en la productivitat, la rapidesa i la immediatesa, la infància i el joc ens permeten aturar-nos i gaudir d'un temps de qualitat i sense presses. La necessitat de jugar forma part de la nostra naturalesa i és a la memòria de la nostra espècie. Totes les criatures juguen, si tenen el temps i l'espai per fer-ho. Cal posar consciència en l'acció lúdica per desplegar tot el seu potencial i perquè els infants la puguin viure amb plenitud, ja que és, sens dubte, el factor principal de desenvolupament i benestar infantil. Jugar és una acció rica, completa i motivadora que encén el cervell dels infants. Per això cal transformar la nostra mirada adulta per saber apreciar que l'acció de jugar és en si mateixa plena.
Partint d'aquest marc, els objectius generals del curs són prendre consciència de la importància del joc en el desenvolupament integral de la infància i promoure'l com a eina de prevenció de la salut i el benestar de la infància. A més, també es plantejaran qüestions com: a) definir el concepte de joc; b) valorar quins aspectes fan que el joc sigui important en la infància i com crear les condicions favorables perquè es pugui donar; c) reflexionar sobre quins materials i espais són els més apropiats a cada etapa segons el moment evolutiu dels infants; d) contextualitzar el paper de l'adult en l'acompanyament del joc dels infants, i e) analitzar els criteris per a una tria conscient de les joguines i l'organització dels espais.
El curs s'adreça a estudiantat d'educació social, infantil i primària que vulgui aprofundir en el joc com a eina d'intervenció amb la infància. També està adreçat als professionals de l'educació no formal i formal, i a totes aquelles persones que treballen amb infància i volen conèixer el joc com a mitjà d'expressió i socialització de la infància per comprendre millor les seves necessitats i l'acompanyament de l'adult.
Llengua d'impartició: Català
Coordinació: Fidel Molina Luque (Departament de Psicologia, Sociologia i Treball Social de la UdL)
Equip docent: Sheila Costa Galindo (Xarxa Municipal de Ludoteques de Lleida) i Natalia Olivera Pérez (Xarxa Municipal de Ludoteques de Lleida)
Durada: 16 hores
Espai: Regidoria de Joventut, Educació i Ocupació. Sala Paulo Freire (c. del Bisbe Torres, 2, Lleida)
Preu: 25,00 € estudiants, PTGAS i PDI UdL / 60,00 € la resta
PROGRAMA | |
Dimarts 1 | |
Sheila Costa i Natalia Olivera | |
09.00-11.00 h | Benvinguda. |
A què juguem? Definició i característiques del joc. | |
11.30-13.30 h | Triem el joc: teories i etapes evolutives del joc. |
Dimecres 2 | |
Sheila Costa i Natalia Olivera | |
09.00-11.00 h | Coneixes les regles del joc? Cultura d'infància i el cervell de l'infant. |
11.30-13.30 h | Posem-hi la primera peça: l'acompanyament de l'adult. |
Dijous 3 | |
Sheila Costa i Natalia Olivera | |
09.00-11.00 h | Apilem peces, encaixen? Avorriment, creativitat, vincle, moviment i pantalles. |
11.30-13.30 h | Amb què juguem? Materials i joguines. |
Divendres 4 | |
Sheila Costa i Natalia Olivera | |
09.00-11.00 h | Juguem! Espais de joc. |
11.30-13.30 h | Quan els infants només juguen: el valor del joc. |
|
|
|