Estratègies de Suport Educatiu a l’Escola Inclusiva
Lleida, del 7 a l’11 de juliol de 2025
El Decret 150/2017, de 17 d'octubre, de l'atenció educativa a l'alumnat en el marc d'un sistema educatiu inclusiu, del Departament d'Educació, va posar de manifest la necessitat de transformar el sistema educatiu català per fer-lo veritablement inclusiu. Que inclogui tot l'alumnat implica garantir-ne la presència a les aules ordinàries, però també la seva participació i aprenentatge.
L'actual diversitat de les aules fa més complexa la tasca docent i planteja nous reptes, els quals sovint s'utilitzen com a excusa per justificar el mals resultats obtinguts en proves com les de PISA. La diversitat de les aules és la que és, motiu pel qual proposem posar la mirada en el context educatiu i a veure com podem transformar-lo per garantir una veritable inclusió que afavoreixi un procés educatiu de qualitat per a tothom.
D'acord amb això, aquest curs dotarà d'estratègies de suport educatiu els professionals de l'educació perquè les aules siguin entorns més inclusius per a tot l'alumnat. Així doncs, els objectius són: (a) aprofundir en la conceptualització i la pràctica del suport educatiu inclusiu en les diferents etapes educatives; (b) conèixer com implementar la codocència de forma efectiva a les aules i els diferents tipus en funció dels objectius que tenim; (c) conèixer el Disseny Universal de l'Aprenentatge i aplicar-lo en el context d'aula; (d) aprofundir en el transllenguatge i les pràctiques culturalment sensibles com a suports educatius que faciliten la inclusió en contextos educatius amb diversitat lingüística i cultural, i (e) desenvolupar estratègies de suport educatiu inclusiu quan tenim alumnat amb algun trastorn del neurodesenvolupament (CEA, TDAH, TC, TEAF).
Curs adreçat principalment a l'estudiantat dels graus en Educació Infantil, Educació Primària i Psicologia, i al dels màsters en Psicopedagogia i en Formació del Professorat de Secundària i Batxillerat, així com als professionals del món de l'educació.
Llengua d'impartició: Català
Coordinació: Cristina Petreñas Caballero (Departament de Ciències de l'Educació de la UdL)
Equip docent: Maria Adelina Ianos (UdL), Andrea Jardí Ferré (Universitat de Barcelona), Ludmila Martins Gironelli (Universitat de Barcelona), Cristina Petreñas Caballero (UdL) i Clara Sansó Galiay (UdL)
Durada: 20 hores
Espai: Universitat de Lleida. Campus de Cappont
Preu: 36,92 € estudiants, PTGAS i PDI de la UdL / 90,00 € la resta
PROGRAMA | |
Dilluns 7 | |
Cristina Petreñas | |
09.30-11.30 h | Suport educatiu inclusiu a les diferents etapes educatives (infantil, primària i secundària) (I). |
12.00-14.00 h | Suport educatiu inclusiu a les diferents etapes educatives (infantil, primària i secundària) (II). |
Dimarts 8 | |
Andrea Jardí | |
09.30-11.30 h | Pràctiques de codocència efectives per a la inclusió de l'alumnat a les aules (I). |
12.00-14.00 h | Pràctiques de codocència efectives per a la inclusió de l'alumnat a les aules (II). |
Dimecres 9 | |
Ludmila Martins | |
09.30-11.30 h | El Disseny Universal de l'Aprenentatge (DUA) (I). |
12.00-14.00 h | El Disseny Universal de l'Aprenentatge (DUA) (II). |
Dijous 10 | |
Adelina Ianos | |
09.30-11.30 h | Estratègies de transllenguatge i pràctiques culturalment sensibles en contextos amb diversitat lingüística i cultural (I). |
12.00-14.00 h | Estratègies de transllenguatge i pràctiques culturalment sensibles en contextos amb diversitat lingüística i cultural (II). |
Divendres 11 | |
Clara Sansó | |
09.30-11.30 h | Suport educatiu inclusiu en col·lectius amb trastorns del neurodesenvolupament (I). |
12.00-14.00 h | Suport educatiu inclusiu en col·lectius amb trastorns del neurodesenvolupament (II). |
|