Les Claus per Aprendre a Estudiar
Curs en línia, de l’1 a l’11 de juliol de 2025 (3 ECTS reconeguts per la UdL)
La finalitat d'aquest curs, que s'adreça a estudiants de diferents nivells educatius, així com a professionals en processos de formació continuada, presenta una proposta formativa que proveeix els participants d'eines i tècniques per optimitzar el seu procés d'aprenentatge. L'objectiu principal és desenvolupar habilitats i presentar tècniques que permetin als estudiants millorar significativament la seua eficiència i eficàcia en l'estudi.
Els tres pilars fonamentals en què se centra el curs són: a) Desenvolupar l'habilitat d'aprendre a aprendre: capacitar l'estudiantat per comprendre el seu propi procés d'aprenentatge amb l'objectiu d'optimitzar el temps i els recursos d'estudi per millorar la qualitat i l'eficiència de l'aprenentatge. b) Augmentar la concentració i l'atenció en el procés d'estudi: proporcionar a l'estudiantat eines i tècniques per millorar la seua capacitat de concentració i atenció. Amb la mirada posada a ajudar a mantenir un focus clar i sostingut durant les sessions d'estudi, el curs inclou exercicis pràctics per a la gestió de distraccions. c) Aplicar tècniques d'estudi basades en evidències científiques: aprendre i practicar mètodes d'estudi validats científicament. Es cobriran diferents tècniques d'estudi per garantir una assimilació més profunda i duradora dels continguts.
L'enfocament interdisciplinari i actualitzat del curs garanteix que els participants adquireixin no només coneixements teòrics, sinó també habilitats pràctiques aplicables a la seua vida acadèmica i professional. Sortiran d'aquest curs amb una millor comprensió de com aprendre de manera més efectiva, una capacitat incrementada per concentrar-se i evitar distraccions i un domini de tècniques d'estudi.
Llengua d'impartició: Català i castellà
Coordinació: Lucía González Pasarín (Departament de Ciències de l'Educació de la UdL)
Equip docent: Arnau Erta Majó (UdL), Lucía González Pasarín (UdL) i Anna Massons Ribas (UdL)
Durada: | a) 30 hores |
b) 75 hores (30 de guiades per l'equip docent + 45 de treball autònom de l'alumnat). Versió reconeguda amb 3 ECTS per la UdL |
Preu: 55,38 € estudiants, PTGAS i PDI de la UdL / 135,00 € la resta
MODALITAT
Curs en línia que es realitzarà a través del Campus Virtual de la Universitat de Lleida i se seguirà de manera asincrònica. Això permet que l'alumnat pugui consultar de manera autònoma els materials i els recursos per realitzar les tasques previstes, sense horaris de connexió específics. Alhora, el professorat habilitarà l'eina “Fòrum” del Campus Virtual perquè sigui un espai que permeti a l'estudiantat compartir i reflexionar sobre diverses qüestions. El professorat es compromet a consultar contínuament la missatgeria del Campus Virtual per resoldre dubtes individuals de l'alumnat de manera ràpida.
METODOLOGIA
Les tasques que es realitzaran durant el curs seran:
1.Crear un mapa mental detallat d'un concepte complex relacionant les parts amb coneixements previs del mateix alumne.
2.Exercicis d'atenció i reflexió critica.
3.Elaborar un discurs i registrar-lo per explicar, amb paraules pròpies de l'alumne, un concepte complex de manera desgranada de manera que ho pugui arribar a comprendre un infant.
L'avaluació consistirà en l'entrega, de manera individual, de les evidències de les tasques anteriorment descrites en dos canals del Campus Virtual:
a. Espai “Activitats”, de forma privada.
b. Espai “Fòrum”, de forma conjunta, per posar en comú dubtes, intercanviar coneixements i així constituir una comunitat d'aprenentatge.
Es requereix disposar de les aplicacions Microsoft Word, Microsoft PowerPoint i algun programari d'edició audiovisual com ara les apps de mòbil InShot o Capcut o bé Openshot per a l'ordinador.
PROGRAMA | |
Dimarts 1 | |
El procés d'aprenentatge: codificar, emmagatzemar i recuperar. | |
Dimecres 2 | |
Prestar atenció. | |
Dijous 3 | |
Com entrenar la capacitat d'atenció. | |
Divendres 4 | |
Reflexió vs. repetició. | |
Dilluns 7 | |
Autoexplicació i el seu significat. | |
Dimarts 8 | |
La tècnica Feyman i l'efecte Mateu. | |
Dimecres 9 | |
Evocació: dificultat desitjada i pràctica entrellaçada. | |
Dijous 10 | |
L'autoregulació i el metaaprenentatge. | |
Divendres 11 | |
Aprenentatge al llarg de la vida i conclusions del curs. |
|