Una professora de la UdL comissaria l'última exposició del MNAC
És el primer cop a l'Estat que es mostra tota l'obra de Marianne Breslauer
Descarregar pdfEl Museu Nacional d'Art de Catalunya (MNAC) inaugura aquest dijous, 27 d'octubre, la primera exposició individual que es dedica a l'Estat espanyol a la fotògrafa berlinesa Marianne Breslauer (1909-2001). La mostra, que ha estat comissariada per la professora titular d'Història de l'Art de la Universitat de Lleida (UdL) Mercedes Valdivieso, aplega un total de 127 instantànies, amb especial atenció a les imatges preses durant el viatge que Breslauer va fer a Catalunya, Aragó, Navarra, el País Basc i Andorra el 1933, la majoria inèdites i que ara es mostren per primera vegada.
Malgrat la seua curta trajectòria com a fotògrafa, onze anys entre 1927 i 1938, el llegat de Marianne Breslauer és un exemple singular de l'anomenada "nova fotografia". Forma part de tota una generació de dones fotògrafes que van saber aprofitar les noves llibertats que els oferia la República de Weimar per exercir aquesta activitat, com Lotte Jacobi, Germaine Krull, Grete Stern, Ellen Auerbach, Germaine Luise Krull o Ilse Bing. De família burgesa il·lustrada d'origen jueu, la seua carrera es va interrompre quan, amb l'arribada al poder del nacionalsocialisme, el 1933, va haver d'exiliar.
Des del seu descobriment en la dècada dels vuitanta, l'obra de Breslauer s'ha mostrat en importants exposicions individuals, l'última en la Berlinische Galerie de Berlín el 2010. Aquesta és la primera vegada que s'exposa a Espanya el conjunt de la seua obra, concretament a les sales de la col·lecció permanent del MNAC fins el 29 de gener de 2017.
La mostra descobreix les fotografies que Marianne Breslauer, en companyia de l'escriptora Annemarie Schwarzenbach (1908-1942), va fer a Barcelona, Andorra, Osca, Pamplona i Sant Sebastià per encàrrec de l'agència alemanya Akademia. Quan va tornar a Alemanya, no les va poder publicar perquè era jueva i es va negar a fer-ho sota un pseudònim, tal com li proposava l'agència. No obstant això, diverses revistes suïsses van publicar reportatges amb aquestes imatges i textos de Schwarzenbach. A més d'una trentena de fotografies d'aquest viatge, també es mostren d'altres obres capturades a Berlín, París i Palestina.
La professora de la UdL Mercedes Valdivieso, doctora en Història de l'Art per la Universitat de Colònia, centra les seues línies de recerca en els moviments culturals i la pintura en el caient dels segles XIX i XX, la imatge i la presència de les dones en la història de l'art i la Bauhaus, el moviment artístic d'inicis de segle XX que va suposar una renovació de l'art, l'arquitectura i el disseny a Europa.
Valdivieso ha comissariat altres exposicions relacionades amb la Bauhaus, com ara la de la fotògrafa Ellen Auerbach. La mirada intuitiva, que va acollir el Caixaforum de Lleida l'any 2003, o La Bauhaus se divierte 1919-1933, al Caixaforum de Barcelona al 2005.