L'ESPAI EUROPEU D'EDUCACIÓ SUPERIOR. Presentació
L'Espai Europeu d'Educació Superior és un pla ambiciós i complex que han posat en marxa els països del vell continent per afavorir en matèria d'educació la convergència europea.Els objectius que es persegueixen amb la creació de l'EEES són:
-
Promoure la mobilitat dels estudiants, graduats i acadèmics en tot l'àmbit europeu.
-
Facilitar la integració dels titulats en un mercat europeu laboral unificat, sense fronteres.
-
Facilitar als estudiants els coneixements i les estratègies necessàries d'aprenentatge permanent.
Per a dur a terme aquests objectius, cal que tots els paisos de la Unió Europea apostin per:
-
L' adopció d'un sistema flexible, comparable i compatible de titulacions.
-
Una adaptació dels currículums pel que fa a: estructura, continguts i definició de les competències en termes de resultats d'aprenentatge.
Els canvis que suposa aquesta convergència acadèmica són els següents:
-
La supressió de l'actual divisió entre diplomatures i llicenciatures, ja que amb el nou sistema les titulacions es basaran en una estructura amb dos nivells:
-
un grau, que constarà d'un mínim de tres anys, i amb el qual els titulats ja estaran preparats per a la seva inserció al mercat laboral europeu;
-
un postgrau, integrat per estudis de màster i doctorat, i que oferirà als titulats una especialització en el camp que ells desitgin.
-
-
L'establiment d'un sistema europeu de transferència i acumulació de crèdits (European Credit Transfer System, o ECTS) basat en un sistema centrat en l'estudiant, on el que realment compta són les hores de treball de l'estudiant. Per a les titulacions de grau, s'estableix un mínim de 180 i un màxim de 240 crèdits ECTS, i per a les de postgrau el varem oscil·la entre els 60 i els 120 crèdits ECTS.
-
Una renovació dels mètodes docents, amb l'aplicació d'un nou model ensenyament i aprenentatge. Es tracta d'aconseguir uns objectius de formació que contemplin tant l'adquisició de coneixements com la capacitació dels alumnes per a seguir estudiant (competències acadèmiques i competències professionals). Estem parlant d'un sistema on es redueixen les hores de docència directa (classes magistrals) i es dóna més importància a tot el procés d'aprenentatge de l'estudiant, que tindrà un rol més actiu i participatiu durant tot el seu procés de formació.
L'ànim general de les reformes dutes a terme és la cerca de respostes comunes a problemes comuns, que han de conduir a la implementació d'una estructura que permeti afrontar el creixement de l'ensenyament superior i les necessitats de l'escenari laboral emergent de les recents transformacions socials.