Webs Usables i Accessibles amb Wordpress (Wp U+A)
Curs en línia, del 30 de juny al 4 de juliol de 2025 (2 ECTS reconeguts per la UdL)
Tot i que hi ha la guia Formació curricular en accessibilitat i disseny per a totes les persones en titulacions tècniques relacionades amb les TIC, de la Fundació ONCE, en els graus tècnics de les universitats espanyoles no s'aprofundeix prou en l'accessibilitat web. Hi ha una bretxa de coneixements i formació quant a accessibilitat digital i, per tant, l'alumnat no està sensibilitzat a saber com utilitzen la tecnologia les persones amb discapacitat.
Veure com s'ha de crear i mantenir una web usable i accessible aporta grans beneficis que ajuden qualsevol usuari a percebre, interactuar i navegar per la web de la millor manera possible. Els llocs web accessibles són també més usables perquè compleixen els estàndards de disseny. Un contingut web més fàcil d'entendre ajuda a obtenir un bon posicionament al cercador (SEO). Una bona estructura del contingut augmenta les visites a la web i, atès que és més fàcil trobar-hi la informació, els usuaris es fidelitzen. A més, es compleixen les normatives i les legislacions relacionades amb l'accessibilitat, com el Reial decret 1112/2018, sobre accessibilitat dels llocs web i aplicacions per a dispositius mòbils del sector públic, que obliga les institucions i els llocs web finançats amb fons públics a complir amb la norma europea EN 301 549, d’accessibilitat per a productes i serveis de tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). Així mateix, cal considerar que, a més de les normatives vigents sobre l'accessibilitat web, també és important saber quines són les necessitats particulars de les persones amb discapacitat a través del web per poder-los oferir una bona experiència d'ús accessible.
El curs, adreçat a desenvolupadors, dissenyadors, editors de contingut web i a totes aquelles persones interessades a fer un web usable i accessible, té tres objectius principals: (a) entendre com les persones amb discapacitat utilitzen les webs i quines barreres d'accés té cada col·lectiu (visual, auditiu, motriu, cognitiu); (b) aprendre a fer una web usable i accessible tenint en compte el gestor de continguts WordPress com a entorn de desenvolupament, ja que gairebé el 60% dels llocs web es creen amb aquesta eina; (c) conèixer metodologies d'avaluació d'accessibilitat per saber si un lloc web compleix les normatives d'accessibilitat vigents i observar si ofereix una bona experiència d'usuari accessible a les persones amb discapacitat.
Llengua d'impartició: Castellà
Coordinació: Afra Pascual Almenara (Departament d'Enginyeria Informàtica i Disseny Digital de la UdL)
Equip docent: Cristina Menduiña Palma (Agència de Desenvolupament i Competència, Oslo Kommune), Afra Pascual Almenara (UdL) i Vicent Sanchis Jurado (consultor d'accessibilitat web i digital)
Durada: | a) 20 hores |
b) 50 hores (20 de guiades per l'equip docent + 30 de treball autònom de l'alumnat). Versió reconeguda amb 2 ECTS per la UdL |
Preu: 36,92 € estudiants, PTGAS i PDI de la UdL / 90,00 € la resta
MODALITAT
Curs en línia a través del Campus Virtual de la Universitat de Lleida que se seguirà de manera sincrònica.
METODOLOGIA
El curs es basarà en una metodologia molt pràctica perquè l'alumnat pugui assimilar més fàcilment els objectius del curs. Es faran servir eines o simuladors de tecnologia assistencial que habitualment usen persones amb discapacitat per sensibilitzar l'alumnat de la manera com naveguen per la web. Es desenvoluparà un lloc web usable i accessible utilitzant el gestor de continguts WordPress i es faran servir eines d'avaluació d'accessibilitat reals (serveis web, plugins i bookmarklets) per saber si el contingut creat és realment accessible.
PROGRAMA | |
Dilluns 30 | |
Com utilitzen el web els usuaris amb discapacitat | |
Afra Pascual i Cristina Menduiña | |
16.00-17.00 h | Sensibilitzar l'estudiantat sobre com les persones amb discapacitat visual, de baixa visió, auditiva, motriu i cognitiva interactuen amb el web. |
17.00-18.00 h | Ús d'eines assistencials per entendre millor com els usuaris amb discapacitat accedeixen al contingut digital. |
18.30-19.30 h | Observar les barreres d'accés més importants que tenen els usuaris amb discapacitat per accedir al contingut digital. |
19.30-20.30 h | Presentar les normes d'accessibilitat vigents i com el seu compliment ajuda a fer una web amb una millor experiència d'accés i ús per a tots els usuaris. |
Dimarts 1 | |
Com s'ha d'abordar el desenvolupament d'un web usable i accessible? | |
Vicent Sanchis i Afra Pascual | |
16.00-18.00 h | Instal·lació i configuració inicial del gestor de contingut WP. Configuracions d'accessibilitat que cal considerar en el backend per generar contingut accessible. |
18.30-20.30 h | Anàlisi de requisits i dissenys vàlids per crear un lloc web usable i accessible. |
Dimecres 2 | |
Com s'ha de crear contingut usable i accessible? | |
Vicent Sanchis i Afra Pascual | |
16.00-17.00 h | Creació d'un lloc web amb una estructura mínima de pàgines. |
17.00-18.00 h | Crear una estructura de pàgina vàlida i continguts usables i accessibles. |
18.30-20.30 h | Creació de contingut multimèdia i documents accessibles. |
Dijous 3 | |
Com es pot saber si el contingut creat és accessible? | |
Cristina Menduiña i Afra Pascual | |
16.00-17.00 h | Conèixer els principals aspectes que ha de tenir una pàgina web perquè continuï sent accessible. |
17.00-18.00 h | Conèixer la metodologia d'avaluació d'accessibilitat. |
18.30-20.30 h | Saber avaluar si el contingut web compleix les normatives d'accessibilitat, però, sobretot, si ofereix una bona experiència d'usuari accessible per a tothom. |
Divendres 4 | |
Taller i reflexions | |
Cristina Menduiña, Vicent Sanchis i Afra Pascual | |
16.00-18.00 h | Recull de tot el que s'ha fet durant el curs. |
18.30-20.30 h | Comentaris respecte al curs i aspectes que hagin quedat per aprofundir. |
|