Activitats
Descarregar pdfActivitats en terceres llengües a la UdL
Sessions de cinema en anglès a l'Espai Funatic
Des de l'octubre de l'any 2018 l'Institut de Llengües ha dut a terme unes sessions mensuals de cinema en anglès a l'Espai Funatic. Aquestes sessions estaven obertes a tota la comunitat universitària, als alumnes de l'Escola d'Idiomes de la UdL i als inscrits a la Borsa d'Intercanvi Lingüístic. A l’acabar el passi es feia un col·loqui en anglès al voltant de la pel·lícula, dinamitzat per personal docent de llengua anglesa de l’Institut de Llengües.
Durant els mesos d'octubre, novembre i desembre de 2019 es van passar les pel·lícules següents: Monty Python's Life of Brian, The Irishman i Marriage Story.
Visita guiada en anglès a l'exposició "Mat Collishaw. The End of Innocence" a la Fundació Sorigué
El passat 9 de novembre vuit persones van participar en aquesta visita guiada en anglès, principalment del col·lectiu del PAS de la comunitat universitària i membres de la Borsa d’Intercanvi Lingüístic. Personal docent de llengua anglesa de l’Institut de Llengües va acompanyar el grup per donar suport en l’activitat.
Sessió de Game Box en anglès
Cinc persones provinents dels cursos d’anglès de l’Escola d’Idiomes i de la Borsa d’Intercanvi Lingüístic van participar el dia 12 de desembre de 2019 en el quart escape room organitzat per l’Institut de Llengües. L’empresa de Lleida Escapa’t Lleida Room Escape va preparar una sessió en anglès del Game Box per als nostres alumnes. Personal docent de llengua anglesa de l’Institut de Llengües va acompanyar el grup per donar suport en l’activitat.
Acte per commemorar el centenari del naixement de Boris Vian
Amb motiu del centenari del naixement de Boris Vian, el Cafè del Teatre de l'Escorxador va acollir el dia 19 de febrer a les vuit del vespre un homenatge a aquest escriptor, organitzat per l'Institut de Llengües de la UdL, l'Escola Oficial d'Idiomes i el Centre de Formació d'Adults Joan Carles.
Literatura i música, les dos grans passions del polifacètic autor francès Boris Vian (Ville-d'Avray, 1920-París, 1959), van ser les protagonistes de la vetllada. L'alumnat de francès de l'IL, de l'EOI i del CFA Joan Carles va llegir fragments de la seua obra: Le déserteur (El desertor), la més famosa, Je suis snob (Jo sóc snob) i peces d'una de les seues novel·les més emblemàtiques L'Écume des jours (L'escuma dels dies). D'altra banda, la música va anar a càrrec del conjunt jazzístic format per Xavier Monge al piano, Xavi Garrabella al contrabaix i Jaume Sanchis al saxofon, que van interpretar peces de Charlie Parker i Duke Ellington, a qui Vian va conèixer i admirava. Precisament, la novel·la L'escuma dels dies, està inspirada en una cançó d'aquest pianista i compositor nord-americà.
A més a més d'acte acte d'homenatge, del 12 al 19 de febrer, es va poder veure a la UdL l'exposició "L'Univers de Boris Vian".
Activitats per als estudiants dels cursos inicials de català i per als estudiants de mobilitat
Castanyada (30 d'octubre de 2019)
Un dels objectius de l'acollida és donar a conèixer les tradicions i la cultura catalana als nouvinguts.
Una setantena d’estudiants de mobilitat van participar en aquesta activitat l’objectiu de la qual és poder tastar castanyes (i participar en la cocció), panellets, moscatell i mistela. Els onze voluntaris lingüístics que hi van participar, a més de preparar l'activitat, van explicar als estudiants nouvinguts en què consistia aquesta tradició.
Sortida a l'estany d'Ivars Vila-sana i visita guiada a la fàbrica Torrons Vicens d'Agramunt (16 de novembre de 2019)
Visita guiada en català a l’estany d’Ivars Vila-sana i a la fàbrica Torrons Vicens d’Agramunt i al Museu del Torró i de la Xocolata d’Agramunt. Van participar en aquesta sortida, que combinava natura amb tradició catalana, 39 estudiants de mobilitat, sis voluntaris lingüístics i un tècnic de l’Institut de Llengües.
Sopar internacional de Nadal (11 de desembre de 2019)
Com cada any, el Voluntariat Lingüístic organitza un sopar de Nadal per donar a conèixer les tradicions catalanes d'aquestes dates alhora que els estudiants de fora ens expliquen les seues. Per començar, cada estudiant nouvingut porta menjar típic del seu lloc d'origen perquè puguem fer-ne un tast. A l'inici del sopar ens expliquen com està cuinat: ingredients, cocció... És una manera d'enriquir-se mútuament.
A banda de la part gastronòmica, també van poder fer cagar el tronc, cantar nadales... I vam animar els estudiants de fora que ens expliquessin com celebraven aquestes festes.
Com a cloenda de l'activitat, es va obsequiar tots els participants amb un diccionari de butxaca bilingüe català - una altra llengua.
Sortida a la Gran Festa de la Calçotada de Valls (26 de gener de 2020)
Una de les funcions del Voluntariat Lingüístic és donar a conèixer la cultura, la gastronomia... als estudiants de mobilitat. Un dels àpats que ja s'han convertit en un clàssic de la gastronomia catalana és la calçotada. I no hi ha millor manera d'ensenyar una cosa que participar-hi directament i justament al bressol on va néixer tot plegat. Van participar en aquesta sortida 51 estudiants de mobilitat i quatre voluntaris lingüístics.
Activitats d'acollida per als estudiants no catalanoparlants que acaben d'arribar a la UdL
Curs intensiu de català inicial. Activitats ludicoculturals de coneixement del territori
Del 20 al 31 de gener de 2020 es van dur a terme les activitats d'acollida per als estudiants de mobilitat nouvinguts. Entre les activitats programades hi ha un curs intensiu de català inicial de 40 hores, una gimcana per conèixer la ciutat de Lleida, una visita al castell de Gardeny i un berenar típic català: pa amb tomata. Totes aquestes activitats i el curs de català es realitzen abans que comenci el curs acadèmic, així tenen dos setmanes d'integració a la ciutat, a la universitat i a la cultura catalana que els és molt útil.
Actes de benvinguda per als estudiants de mobilitat de la UdL
El dijous 6 de febrer de 2020 va tindre lloc l'acte institucional de benvinguda per als estudiants de mobilitat. La recepció es va fer al Saló Víctor Siurana i va anar a càrrec de la vicerectora d'Internacionalització, Montserrat Gea, el vicerector de Cultura i Extensió Universitària, Joan Busqueta, i la directora de l'Institut de Llengües, Montserrat Casanovas. A banda de la recepció, els estudiants del curs intensiu de català inicial van explicar en català les seus experiències viscudes durant les dos setmanes d'acollida. També va actuar la coral Unicorn i van poder veure en directe un assaig dels castellers Los Marracos de la UdL.
Formació per als voluntaris lingüístics
Taller. Pistes, Idees i Suggeriments per Practicar Català i Millorar les meues Relacions Internacionals
Un dels elements que considerem imprescindibles en el dia del dia del Voluntariat Lingüístic és la formació perquè duguin a terme les seues tasques. Els darrers anys estem centrant aquesta formació a donar eines perquè puguin ajudar els estudiants nouvinguts a aprendre català. Aquest és l'objectiu del taller de 3 hores que va impartir Jordi Pujol, tècnic lingüístic del Servei de Llengües i Terminologia de la UPC de Barcelona. El dia 5 de novembre de 2019 en vam fer dos sesions, una de matí i una de tarda, perquè pogués particpar-hi el major nombre possible de voluntaris. Entre les dos sessions van assistir-hi vint voluntaris.
Formació per al professorat de l'IL
Moving the Field of Vocabulary Assessment Forward: The Need for More Rigorous Test Development and Validation
Cada any l'Institut de Llengües intenta formar el seu professorat per millorar l'ensenyament de llengües, sia amb formació pròpia sia a través de la formació que ofereix la Universitat mateix o altres entitats i institucions.
El 31 d'octubre de 2019 el professorat d'anglès de l'IL va participar en la xerrada sobre l'avaluació del vocabulari en un context d'aprenentatge com a llengua estrangera, impartida pel professor Norbert Schmitt, de la Universitat de Nottingham. Aquesta jornada de formació es va organitzar dins del màster en Formació del Professorat de Secundaria i Batxillerat, FP i Idiomes.
Aquest tipus de jornades també serveixen per establir contactes amb altres professionals de l'ensenyament per intercanviar experiències.