Exposició  / 23 febrer - 23 març 2012
Sala d'Exposicions del Centre de Cultures / Campus de Cappont

JORDI GORT/ Extractes del manual de supervivència estel·lar

La mostra presenta 78 il·lustracions a color de l'artista lleidatà Jordi Gort, de tamany A4, acompanyades del seu corresponent relat.

Inauguració, dijous 23 de febrer a les 19.00h a la pròpia sala d'exposicions del Centre de Cultures.

Exposició de Jordi Gort a la Universitat de Lleida

"Em dic Jordi Gort i em considero un gran amant de la ciència ficció. Vaig descobrir el gènere quan era infant, remenant la biblioteca d‘un oncle meu que havia tornat feia poc de Veneçuela, on havia viscut alguns anys. En aquella granja on estava ubicada la biblioteca “importada”, vaig descobrir llibres d’editorials sudamericanes que, fins fa poc no he tingut notícia, es consideren de gran importància per la difusió del gènere en llengua castellana. Així estava Selección de nebulae, d'Edhasa, Galàxia ciencia ficción d'Ediciones Vèrtice, i d’altres de menor transcendència. Llibres plens d’històries que em van seduir ràpidament pel seu sentit de la meravella. Allà vaig descobrir a Fredric Brown, Jonh Wyndham, Theodore Sturgeon, Ray Bradbury, Clifford D. Simak Ii tants d’altres que van omplir d’emoció aquella ànima àvida de novetats que era jo en aquells temps.

Les meves lectures posteriors van girar sempre al voltant de la ciència ficció –per mi el mestre nº 1 és el desaparegut Arthur C. Clarke- i també de la ciència en el seu sentit més estricte. Sobretot, el camp de la biologia em va interessar vivament, així com la qüestió de l'evolució i la possibilitat de l'existència de formes de vida fora del nostre planeta. Això va ocasionar que em matriculés a la carrera universitària de ciències biològiques a la Universitat Central de Barcelona als 70'.

Cal dir que per herència familiar he viscut una infància impregnada d’activitat artística –el meu pare fou escultor professional- i això va fer que de ben petit em quedés enganxat a un llapis i un paper, vici al que encara als meus 51 anys no he pogut renunciar. El meu aprenentatge com a dibuixant vé dels còmics que tanta embranzida van tenir durant els anys de la meva joventut. Considero mestres meus a Moebius, i Carlos Giménez sobre tot, si bé la meva tècnica és totalment autodidacta parlant en termes clàssics.

A resultes de tot això que he explicat breument, van néixer de la meva mà alguns còmics que han vist la llum en autoedició, car he creat una editorial pròpia amb pocs medis –fotocòpia i ara fa poc impremta comercial- a la que he posat per nom Autoedicions Catalanes. Després dels còmics –o millor dit fanzines- vaig tornar a una vella sèrie que vaig començar com un divertiment quant estudiava, es tracta del Manual de Supervivència Estel·lar, llibre on es narren anècdotes, viatges i experiències que tindran lloc segurament quant ens enfrontem a l’exploració de l’espai en un futur que jo penso serà pròxim. Ja he editat un llibre sobre el tema, Extractes del Manual de Supervivència Estel·lar 1 d’Autoedicions Catalanes, i ara presento el segon volum. Aquesta obra alterna la narrativa de ciència ficció amb abundants il·lustracions pròpies a tot color.

Espero sincerament que aquestes històries us facin sentir una mica del profund sentiment de terror i meravella que em transmet a mi el fet de ser un individu pertanyent a una espècie animal que habita un petit món a la vora d’una immensa roda espiral galàctica.

Fins sempre amics…!"

JORDI GORT