EXPOSICIÓ / METGES CATALANS A L'EXILI

Del 27 d'octubre al 16 de novembre de 2008
Vestíbul de l'edifici Polivalent del Campus de Cappont
| Universitat de Lleida

Des de finals del segle XIX i sobretot al llarg del primer terç del segle XX, la medicina catalana experimentà un procés de transformació cabdal, absolutament modern i lligat als paràmetres científics occidentals. Aquest fenomen es produí en un context social i cultural al qual la medicina catalana contribuí a vertebrar a partir de les arrels i les branques de la pròpia professió.

En aquest itinerari històric proposem camins per tal de conèixer com es produí aquella transformació de la medicina catalana, com aquells professionals aconseguiren capgirar els estudis universitaris i com la sublevació militar i la guerra esfondrà aquell projecte.

La proposta cerca també retre un homenatge a les persones que tingueren un paper destacat en la construcció del país i de la seva cultura. Bona part d'aquells professionals veieren estroncades les seves carreres i els seus somnis amb l’esclat i el resultat final de la guerra: exili, depuracions, assassinats. Per això hem volgut reconstruir fets i processos a partir de l'itinerari històric.

Es tracta d'un conjunt de materials, en constant procés de renovació, lligats al mateix eix: la reconstrucció de fets i processos que portaren a la vertebració de la medicina catalana en el primer terç del segle XX. Hem pensat en el públic d'aquest itinerari històric i hem decidit que els textos i materials siguin accessibles a tothom.

El Museu d’Història de la Medicina de Catalunya aporta la major part dels continguts que oferim en aquest itinerari històric: textos, documents històrics, imatges, etc. El projecte, però, ha comptat amb la col·laboració de moltes altres persones, sovint familiars d’alguns dels metges que protagonitzaren aquell redreç professional, així com d’i nstitucions.

ORGANITZA

Col·legi Oficial de Metges de Barcelona
Museu d'Història de la Medicina de Catalunya
Departament d'Interior, Relacions Institucional i Participació de la Generalitat de Catalunya