METGES SENSE FRONTERES
Exposició: Chagas, una tragèdia silenciosa

Del 4 al 18 de febrer de 2008 / Vestíbul de la Biblioteca de l'ETSEA
Del 3 al 14 de març de 2008 / Vestíbul de la Facultat de Medicina

El Centre de Cooperació Internacional de la Universitat de Lleida us convida a visitar l'exposició fotogràfica de Metges Sense Fronteres "Chagas, una tragèdia silenciosa", centrada en aquesta malaltia que afecta a 18 milions de persones i causa la mort de 50.000 persones l'any, aproximadament, només a l'Amèrica Llatina

FOTO. J.C. Tomasi. Olapa. Guatemala

El Chagas roman en un estat silenciós i encara silenciat, sumant-se així a la llista d'altres malalties oblidades. Un malaltia de països i de regions pobres per a les quals no hi ha més que dos medicaments, els mateixos des de fa quaranta anys, i l'expectativa ombrívola de no contar amb ells perquè ja no es produïxen ni s'investiga els suficient en nous mètodes de diagnòstic i tractament.

El Dr. Carlos Chagas va ser qui primer va descriure, en 1909, una malaltia sovint mortal que danya el cor i els sistemes nerviós i digestiu de les persones afectades. Uns 100 milions de persones a Llatinoamèrica corren el risc de contreure-la
MSF treballa actualment en el diagnòstic i tractament de pacients de Chagas tant a Bolívia com a Guatemala, a més de tenir l'experiència acumulada de sengles projectes a Hondures i Nicaragua. Fins al moment, l'organització ha demostrat la possibilitat de donar tractament amb èxit a centenars de pacients en regions aïllades d'Amèrica Llatina. Fins al moment, la majoria dels programes nacionals que s'han desenvolupat en els països llatinoamericans s'han centrat en el control del vector, aturant la presència de l'insecte en els llocs on nia, especialment en les cases de zones rurals. No obstant això, MSF insta a que s'atenguin també les necessitats urgents de tractament que els pacients de Chagas continuen tenint. Per a aquesta malaltia mental només es conta amb dos medicaments (el Benznidazol i el Nifurtimox) i ja estan fora de producció. Si no s'incentiva la investigació i el desenvolupament de nous fàrmacs i nous mètodes de diagnòstic, estarem davant un drama encara pitjor en els pròxims anys. Però perquè això ocorri, els mateixos països han de prioritzar la recerca activa de casos i el seu tractament.

MSF ha mostrat la seva experiència en el terreny del tractament del Chagas en tots els fòrums regionals i internacionals sobre la malaltia per a incidir en la urgència de fer arribar al pacient el tractament. Així mateix ha volgut fer més visible una realitat tan desconeguda per a molts com tràgica per als qui la pateixen. Aquest any, amb la col·laboració de l'editorial Losada i la de l'escriptor Eduardo Galeano, MSF va publicar un llibre de testimoniatges titulat: Chagas, Una Tragèdia Silenciosa. Una exposició fotogràfica -que ara podem visitar a la Biblioteca de l'ETSEA-, amb el mateix material gràfic del llibre s'ha exposat en diferents països d'Amèrica Llatina i Espanya. Igualment, la comunitat mèdica i altres interessats en el tema poden accedir al Curs Virtual de maneig i tractament de la malaltia a través de la pàgina web de MSF. I pròximament amb la col·laboració de MSF-Canadà, es podrà realitzar una Visita Virtual a un projecte de Chagas portat a terme pels equips de MSF en el terreny.

MÉS INFORMACIÓ

Dossier Tècnic. Malaltia de Chagas

Veure PDF
Guatemala: “El Chagas tiene que ver directamente con la pobreza”