El rol de la dona en la millora de la convivència intercultural

Jornades de formació de mediadores i mediadors interculturals

Lleida, 19, 20 i 21 d'octubre de 2006
Edifici Polivalent (Campus de Cappont)

Aquestes jornades han estat elaborades en el marc del projecte de la iniciativa europea EQUAL anomenat DONA/HOME RURALS 2004-2007, amb el cofinançament del Font Social Europeu, tenint com a objectiu promoure la igualtat d’ oportunitats en l’entorn laboral i social per a les dones rurals de Lleida.

El projecte desenvolupa 23 accions a tota la província fins el 31 de desembre de 2007 mitjançant el suport tècnic i financer de 12 socis (Diputació de Lleida, Universitat de Lleida, Centre Tecnològic Forestal de Catalunya, Fundació Catalana de Cooperació, Unió de Pagesos, Centre de Desenvolupament Rural Integrat de Catalunya, Joves Agricultors i Ramaders de Catalunya i les Cooperatives: Cotècnica, Actel, Agrolés, Transalfals i Fruits de Ponent).

OBJECTIUS
  • Millorar la qualitat de vida de les dones immigrants, en contextos urbans i/o rurals.
  • Analitzar el rol de les dones en el nostre context plural.
  • Detectar i analitzar el potencial de l’empoderament de la dona en la facilitació de les relacions i la millora de la convivència.
  • Potenciar la incorporació dels factors de “gènere” i “d’igualtat d’ oportunitats” en els processos de mediació intercultural.
  • Garantir un espai d’anàlisi, intercanvi d’experiències i reflexió envers les pràctiques mediadores en contextos plurals.

CONTINGUTS
  • Relacions entre grups culturals i conflictes en situacions de multiculturalitat. Anàlisi de la situació específica en el món rural.
  • La situació de la dona al segle XXI i el seu rol en els processos migratoris.
  • La dona immigrant i les seves potencialitats en la integració, convivència i intercanvi de coneixements.
  • El rol de la dona immigrant en diferents contextos: família i l’educació dels fills, ocupació, salut, oci i temps lliure, etc.
  • Estratègies per a potenciar l’empoderament de la dona com a factor facilitador de la convivència intercultural.
  • Anàlisi de casos i experiències pràctiques en contextos de mediació intercultural. Incidents crítics

METODOLOGIA
  • Les sessions formatives es desenvoluparan seguint una metodologia activa i participativa que fomenti la implicació del grup assistent i l’aplicació pràctica dels continguts en la seva tasca com a mediadores i mediadors interculturals.
  • Alguns temes, per les seves característiques, es treballaran a partir d’anàlisis de casos, dinàmiques de grup i role-playings.

PERSONAL DOCENT :

Núria Llevot. Universitat de Lleida