Videojoc per resoldre conflictes a la infància

Projecte dirigit per la professora de la UdL Gemma Filella per a escolars de 8 a 12 anys

videojocUdL
El joc proposa diferents respostes sobre les emocions

Ensenyar a resoldre conflictes entre iguals de manera positiva entrenant les competències emocionals bàsiques. Aquest és l'objectiu de Happy 8-12, un videojoc que ajuda a prevenir l'assetjament escolar. El projecte, dirigit per la professora de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida (UdL) Gemma Filella, s'ha desenvolupat en el marc del grup de recerca interuniversitari en Orientació Psicopedagògica. "És el primer videojoc del món per entrenar les competències emocionals per solucionar els conflictes entre nens", assegura Filella.

Consciència emocional, regulació de les emocions, autoestima i comunicació assertiva són les eines bàsiques que treballa el joc mitjançant 25 situacions fictícies de conflicte, 15 al pati de l'escola i 10 entre germans. Els nens i les nenes, d'entre 8 i 12 anys, han de pensar com actuarien davant de cada repte per poder passar de pantalla. Després a classe, l'estudiantat posa en comú el que ha après en el joc i reflexiona sobre les emocions amb els companys i el docent.

El videojoc es prova aquest curs en 9 instituts de la província de Lleida i un de Fraga, a la Franja. Ja l'ha testat l'alumnat de set escoles de Primària de les comarques de Ponent durant les tutories. Els investigadors, que també han desenvolupat una versió per a adolescents, expliquen que "la regulació emocional és un factor essencial en moltes situacions de la vida, entre les quals la solució positiva de conflictes, la prevenció de la violència i la construcció del benestar personal i social".

El videojoc es complementa amb el manual didàctic Aprendre a conviure, que ha rebut el 7è Premi Edu21 d'Educació (2013).

Web Emotional Games