Una recerca de la UdL rep 75.000 euros de la Fundación BBVA

Liderada pel catedràtic de Geografia Jordi Martí-Henneberg, sobre les estacions de tren

Xarxa ferroviària de la península ibèrica Imatge: Martí-Henneberg (UdL)
Xarxa ferroviària de la península ibèrica / Imatge: Martí-Henneberg (UdL)

Un projecte de recerca sobre patrimoni industrial de la Universitat de Lleida (UdL) rebrà 75.000 euros de la Fundación BBVA, en el marc de les ajudes a equips de recerca científica en humanitats 2017. Es tracta d'El ferrocarril i la ciutat en la cruïlla: paisatge urbà i patrimoni industrial a l'entorn de les estacions de la Península Ibèrica, 1850-2017 (Estació Digital), coordinat pel catedràtic de Geografia, Jordi Martí-Henneberg. La seua proposta ha estat una de les cinc escollides a nivell estatal d'entre un total de 143 presentades.

El catedràtic de la UdL és l'investigador principal d'un projecte en què també participen professionals de les universitats de Cambridge (Regne Unit), Lancaster (Regne Unit), Èvora (Portugal), Do Minho (Portugal), Cluj-Napoca (Romania), Autònoma de Barcelona, País Basc, Cantàbria, Valladolid, Castella-La Manxa i Politècnica de Madrid. Es desenvoluparà durant aquest any que acabem d'estrenar i el següent.

L'objectiu és analitzar com les estacions de ferrocarril han transformat els seus entorns des d'un punt de vista multidisciplinari, des d'àmbits com la geografia, la història econòmica, l'urbanisme,  l'arquitectura, l'enginyeria civil i les humanitats digitals. Els investigadors crearan una base de dades que permetrà comparar l'impacte de les diferents infraestructures, documentar els edificis industrials i patrimonials més significatius del seu voltant, i identificar models d'implantació urbana en el període 1850-2017.

L'estudi inclou un total de 112 municipis de l'Estat espanyol i Portugal. Els casos que s'estudiaran amb més detall són els de Barcelona (totes les estacions), Madrid-Atocha, Porto i dos ciutats intermèdies: Valladolid i Bilbao. Tota la informació recopilada es posarà a l'abast del públic a través d'una plataforma interactiva online.

Es dóna la circumstància que una altra investigació de Martí-Henneberg ha estat seleccionada enguany pel programa Recercaixa, una iniciativa de l'Obra Social ‘la Caixa’ amb la col·laboració de l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP).