Un treball sobre Pippi Calcesllargues, premi Aurèlia Pijoan

El graduat en Comunicació Axel Lapuerta analitza la perspectiva anarcofeminista de la sèrie

pippi langstrump
Les trenes eren una característica del personatge / Foto: Marjon Kruik (CC BY-NC-ND 2.0)

Un Treball de Final de Grau (TFG)  sobre el popular personatge de ficció Pippi Calcesllargues (Pippi Långstrump) ha estat el guanyador del Premi Aurèlia Pijoan Querol que atorga el Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones de la Universitat de Lleida (UdL). Axel Lapuerta Coll, graduat en Comunicació i Periodisme Audiovisuals, rebrà 1.000 euros per la seua anàlisi de la perspectiva feminista en aquesta sèrie icònica de la dècada dels 70 del segle XX, basada en un seguit de novel·les. El guardó compta amb finançament de l'Institut Català de les Dones.

Feminisme en les sèries infantils de televisió. El cas de ‘Pippi Langstrump’ (1969) és el títol del treball que s'ha imposat entre 10 presentats en la segona convocatòria del premi, 3 per nois i 7 per noies. D'aquests TFGs, 7 provenien de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social; 2, de la Facultat de Lletres; i 1, de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia. Tots ells incorporen la perspectiva de gènere i han estat qualificats amb una nota mínima de 9.

El jurat – format per la Coordinadora de Compromís Social, Igualtat i Cooperació de la UdL, Núria Camps; la directora del Centre Dolors Piera, Ana Mª Romero; la professora de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social, Carme Molet; la professora de la Facultat de Lletres, Joana Soto; i la representant del Consell Assessor del Centre Dolors Piera, Rosa Vaquera – destaca del treball premiat "la rellevància del tema en els estudis de gènere i l’originalitat en el seu enfocament".

El TFG de Lapuerta parteix de la premissa que "mentre hi ha sèries infantils que reforcen tota mena d’estereotips i rols de gènere, n'existeixen d'altres que aborden la perspectiva feminista". En el cas de Pippi Langstrump –que a l'Estat espanyol es va estrenar l'any 1974-, ha corroborat que "segueix una línia propera a l'anarquisme feminista (anarcofeminisme) i a l'ecofeminisme". Per això, "s'ha de considerar una sèrie pionera i transgressora"”, afirma l'autor.

La sèrie està basada en els contes homònims de l'escriptora i activista sueca Astrid Lindgren, que va treballar com a guionista de la sèrie. "L'únic personatge immers en els principis del moviment feminista és la protagonista, la Pippi, ja que la resta de la societat que l'envolta es troba sota una atmosfera masclista i sexista, amb grans desigualtats i injustícies entre dones i homes. En aquest punt, la protagonista lluita per fer un gir a aquesta realitat", destaca Axel Lapuerta.

"Tot i que es va estrenar a Suècia fa cinquanta anys, els valors que transmet la seua protagonista segueixen molt vigents amb la concepció que plantegen moltes feministes actuals: llibertat, independència, autonomia, autoestima, valentia, igualtat, pensament crític, empatia...", conclou l'autor del treball premiat.

MÉS INFORMACIÓ:

Premi Aurèlia Pijoan