Un projecte de les festes del foc als Pirineus rep 670.000 euros de la UE

Impulsat per la UdL amb set socis més preveu crear un museu virtual fallaire

Baixada de falles. FOTO: Arxiu CEPIP
El projecte Prometheus 'Festes del foc dels solsticis del Pirineu', impulsat per la Càtedra Educació i Patrimoni Immaterial dels Pirineus (CEPIP) de la Universitat de Lleida (UdL), amb set socis més, rebrà 670.344,42 euros dels fons FEDER de la Unió Europea, un 65% del seu cost total (1.045.729,10 €).

Ha estat un dels 43, dels 74 que hi optaven, subvencionats en la última convocatòria del Programa Operatiu de Cooperació Territorial Espanya-França-Andorra (POCTEFA) 2014-2020, creat per fomentar el desenvolupament sostenible i la integració econòmica i social d'aquests territoris.

Entre les accions principals del projecte, que té dos anys de durada, està la creació d'un museu o plataforma virtual sobre el món fallaire així com una aplicació mòbil destinades a divulgar i posar en valor aquest patrimoni cultural immaterial de la humanitat a associacions, empreses culturals, i particulars.

Altres accions, a més de la recerca, seran la senyalització dels 63 pobles fallaires -3 a Andorra, 17 a Catalunya i Estat espanyol i 34 a França-, l'elaboració de materials pedagògics innovadors en el marc de les TICs per a centres de primària i secundària en occità, català, castellà, i francès, així com la celebració d'un simposi internacional sobre falles, haros i brandons.

Els socis del projecte (la UdL, les universitats de Barcelona i de Perpinyà Via Domitia, el Centre International de Recherche et Documentation Occitanes – Institut Occitan de Cultura, el Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya, el Govern d'Andorra, el Conselh Generau d’Aran, i el Patronat de Promoció Econòmica de la Diputació de Lleida) també estudiaran la possibilitat de posar en marxa estudis superiors transfronterers especialitzats en patrimoni immaterial dels Pirineus.