"A la dreta li ha mancat generositat envers les víctimes"

Francisco Ferrandiz parla a la UdL de l'exhumació de fosses de la Guerra Civil

AntonioFerrandizUdL
L'antropòleg Antonio Ferrandiz durant la xerrada. FOTO: UdL

"A la dreta d'aquest país li ha mancat generositat envers les víctimes de la Guerra Civil", ha afirmat avui l'antropòleg social Francisco Ferrandiz durant la xerrada que ha pronunciat a la Facultat de Lletres, sobre les exhumacions de fosses comunes de la Guerra Civil.

Ferrandiz, investigador del Centre de ciències humanes i socials del CSIC (Consell superior d'investigacions científiques) ha recordat que les exhumacions que s'estan duent a terme des de l'any 2000 no són les primeres. Se'n van fer, promogudes per Franco, amb els caiguts del bàndol nacional durant la postguerra per omplir el Valle de los Caídos, i també d'espontànies a finals dels 70 i inicis dels 80 per part de familiars de republicans assassinats.

Per tant, "no entenc que se'ns acusi d'obrir ferides quan en tots els països que hi han hagut conflictes s'han practicat exhumacions perquè hem de recordar és una pràctica dels drets humans", ha dit.

Investigador principal de diferents projectes sobre polítiques de memòria a l'Espanya contemporània, Ferrandiz ha explicat que pràcticament cada poble del país té la seua fossa comuna, "una geografia del terror, basada en l'apartheid funerari, que va monumentalitzar i elevar a màrtirs la mort d'uns, i va segregar i abandonar els altres".

L'antropòleg ha estat convidat en el marc de l'assignatura Tècniques i mètodes qualitatius que s'imparteix al Grau de Geografia i ordenació del territori pel Centre d'Estudis sobre Joventut i Societat.