La UdL elabora el primer calendari de falles del Pirineu

La càtedra d'Educació i patrimoni immaterial dels Pirineus coordina l'acció divulgativa

falla2
Diferents tipus de falles, en una exposició a Cappont Foto: UdL
La càtedra d'Educació i patrimoni immaterial dels Pirineus (CEPI) de la Universitat de Lleida (UdL) ha elaborat enguany el calendari de Falles 2017. Es tracta del primer document conjunt que es publica amb els pobles de Catalunya, Aragó, Andorra i el sud de França que celebren les festes del foc o que hi estan relacionades. La CEPI ha comptat amb el suport de tots els ajuntaments, les diferents associacions fallaires dels Pirineus, la Communauté de comunes Neste Barouse, el Centre d'Estudis Eth Ostau Comengés i l'Institut d'Estudis Ilerdencs de la Diputació de Lleida.

El Calendari de pobles fallaires UNESCO és una iniciativa de l'Associació Cultural de Municipis Fallaires i Entitats Municipals dels Pirineus, així com del conjunt de pobles inscrits a la llista de Patrimoni de la Unesco. La temporada a l'Alta Ribagorça arrancarà dissabte, 17 de juny, al municipi de Durro i s'allargarà fins al proper 22 de juliol a Llesp. Boí, Casós, el Pont de Suert i Vilaller celebraran les seues falles el 23 de juny; Senet, el 24;  Barruera, l'1 de juliol; Erill la Vall, el 7; i Taüll, el 14 de juliol.

La declaració com a Patrimoni Immaterial de la Humanitat per part de la Unesco el desembre del 2015 ha disparat la popularitat d'aquesta tradició. Per això, els organitzadors han hagut de prendre mesures per facilitar la mobilitat, com ara l'habilitació de pàrquings públics, comptant amb la complicitat de veïns propietaris de finques agrícoles o un servei de taxis gratuïts per portar els visitants des de l'aparcament fins el centre de la festa del foc.

El fulletó informatiu dels Camins de Foc recull 10 itineraris senyalitzats per municipis fallaires. Són uns recorreguts que es poden fer durant tot l'any i que estan adreçats a tots els públics. La intenció és que els visitants coneguin la història de les falles, gaudeixin de la natura i es preservi la tradició.