El Pacte Nacional per a la Universitat, en marxa al setembre

Termini d'un any per assolir acords de finançament, entre altres temes de futur

pactenacionaluniversitat
Foto de família a l'Escola Industrial de Barcelona Foto: Generalitat de Catalunya

El Govern català té previst aprovar el Pacte Nacional per a la Universitat (PNU) el pròxim setembre.  A partir d'aquesta data, es fixarà la primera reunió del plenari que es trobarà cada dos mesos. Així ho ha anunciat avui el conseller d'Empresa i Coneixement, Jordi Baiget, durant la constitució del PNU a Barcelona. A l'acte ha assistit el rector de la UdL, Roberto Fernández, amb la resta de rectors i presidents dels Consells socials de les universitats catalanes; representants de l'estudiantat, les organitzacions sindicals i empresarials; diputats i altres personalitats de l'àmbit de l'educació superior.

El PNU té com a objectiu fomentar la participació de la comunitat universitària i de la societat civil en el debat sobre el futur del model universitari català. Sense prejudici que es consensuïn accions prèvies, el conseller s'ha fixat el termini d'un any per, al setembre de 2018, configurar acords en el sistema tarifació social, el model de finançament, i les polítiques de personal i de qualitat a les universitats, entre d'altres temes estratègics per al futur del sistema universitari català.

L'estructura del PNU consta d'un plenari, una taula permanent i quatre grups de treball. En el plenari, hi seran representats els rectors i els presidents dels Consells Socials de les universitats catalanes, els representats dels grups parlamentaris, el Consell de l'Estudiantat de Catalunya (CEUCAT), les organitzacions sindicals i empresarials, el Govern mitjançant els alts càrrecs de la Secretaria d’Universitats i Recerca, i un grup d'experts en l'àmbit de l'educació superior.

En aquest grup d'experts trobem els exrectors Dídac Ramírez, Anna Ripoll, Josep Ferrer Llop, Anna Maria Geli, Imma Tubella, Joan Viñas (UdL) i Francesc-Xavier Grau, l'exconseller Andreu Mas-Colell, l'exrector i exsecretari d'Estat, Màrius Rubiralta, els professors i investigadors Núria Sebastian, Joan Roca, Salvador Cardús, Núria Bosch, Jose Garcia Montalvo, Ramon Sanz, i Francesc Solé Parellada.

El PNU també comptarà amb una taula permanent integrada pel rector que presideixi l'Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP), el rector d'una universitat privada, un representant dels Consells Socials, un membre del CEUCAT, qui ostenti la presidència de la Comissió d'Empresa i Coneixement del Parlament de Catalunya, dos representants de les organitzacions sindicals i altres dos de les empresarials; així com quatre representants de la Secretaria d'Universitats i Recerca. Al voltant d'aquest Pacte Nacional s'articulen quatre grups de treball: Què (missió de la universitat: docència, recerca i transferència de coneixement; acció social i territorial, etcètera), Qui (la comunitat universitària formada per PDI, PAS i estudiants), Com (criteris d'organització que incideixen en la qualitat), i els Recursos (finançament, preus i beques, etcètera).

Text: Oficina de Premsa UdL / Comunicació Universitats i Empresa