L'Institut de Llengües enceta un curs de llengua de signes

Fins al 25 d'abril una quinzena de persones aprendran a utilitzar-la

llenguasignesUdL
El curs té lloc els dissabtes al campus 1 d'octubre. FOTO: IL-UdL
Una quinzena de persones, majoritàriament estudiantat de la Universitat de Lleida (UdL), aprenen des d'aquest gener i fins al proper 25 d'abril el llenguatge de signes. Es tracta del Curs de nivell 1 de llengua de signes catalana que ofereix l'Institut de Llengües (IL) de la UdL "per atansar el valor d'aquesta llengua a tota la ciutadania", explica la seua directora, Montserrat Casanovas.

El curs que s'imparteix els dissabtes al matí al campus 1 d'octubre, va a càrrec de Marisa Alvarado Esteve i Ignasi Martín Sauret, membres de l'associació Junts trenquem barreres i autors del Diccionari Temàtic Bàsic en Llengua de Signes Catalana de Ponent (1996) i del Diccionari temàtic de llenguatge de signes català (editat al 1996 i revisat i ampliat fins als 3.900 signes, el 2004).

Les 75 hores de formació combinen explicacions teòriques (50 hores) amb activitats més pràctiques (25 hores) fora de l'aula, amb l'objectiu que l'alumnat adquireixi les habilitats necessàries per poder comunicar-se amb persones sordes i mudes.

Des de fa dos anys Alvarado i Esteve, imparteixen tallers de llengua de signes a les voluntàries i els voluntaris lingüístics de la UdL. Però enguany, des de la direcció de l'IL es va decidir obrir a la societat la possibilitat de formar-se en aquest llenguatge, tot programant un curs de llarga durada.

"Esperem que tingui continuïtat en els propers anys i que augmenti l'interès per la llengua de signes, tant en l'àmbit universitari com en tota la societat, com a eina integradora" afirma Casanovas.

Enguany, en fa 400 que es publicava el primer tractat modern de fonètica i logopèdia on es proposava un mètode d’ensenyament oral de les persones sordes mitjançant l'ús de signes manuals: Reduction de las letras y Arte de enseñar á ablar los Mudos (1620), de Juan de Pablo Bonet.

També, el passat 30 de juny es complien 25 anys del reconeixement oficial de la llengua de signes catalana per part de la Generalitat de Catalunya, mitjançant un decret que promou i facilita el seu ús en l'administració i, especialment, en l'ensenyament obligatori.