"Tenim un tresor de convivència lingüística que hem de preservar"

El síndic de greuges presenta a la UdL el seu informe anual

SindicGreugesUdL2017
Rafel Ribó, al Saló Víctor Siurana. FOTO: UdL
El nombre de queixes i d'actuacions d'ofici iniciades per la Sindicatura de Greuges de Catalunya durant el 2016 pel que fa a l'àmbit cultural i lingüístic, és petitíssim, ha afirmat avui Rafel Ribó durant la presentació a Ponent de l'informe anual de l'ens que presideix i que ha tingut lloc al Saló Víctor Siurana de la Universitat de Lleida.

A tot Catalunya, i també a Lleida, representen només el 0,6% del total de queixes i actuacions d'ofici engegades, la qual cosa demostra en paraules de Ribó que "tenim un tresor de convivència lingüística que hauríem de saber preservar".

La Sindicatura de greuges va rebre un total de 10.013 queixes al llarg del 2016, 410 procedents de la demarcació de Lleida. D'aquestes 400 el municipi amb més queixes presentades és Lleida, amb 121, seguida de Mollerussa (25), Tàrrega (24), Cervera (21) i La Seu d'Urgell (19).

A tot Catalunya, s'han iniciat 281 actuacions d'ofici -6 a Lleida- i s'han rebut 10.356 consultes, 345 provinents de les comarques de Ponent. Més d'un 33% de les queixes i actuacions d'ofici corresponen a polítiques socials. És un percentatge superior al de l'any anterior i segueix la dinàmica dels darrers exercicis, en què la vulneració dels drets socials han estat la principal protagonista de les actuacions del Síndic.

El segon grup de matèria quant a volum de queixes i actuacions d’ofici han estat les polítiques territorials, que se situen en uns nivells (23%) que no es veien des d’abans de la crisi. En canvi, després de diversos exercicis d’augment continuat, les queixes relatives a l’àmbit del consum han baixat fins a situar-se al voltant del 17%.

També han augmentat les relatives al procediment administratiu, els tributs i la seguretat ciutadana, que a nivell català suposen el 18% del total. A Lleida aquest àmbit és el principal motiu de queixa dels ciutadans. Del total de queixes presentades i actuacions d'ofici iniciades pel Síndic, el 26,6% són relatives a aquesta temàtica.

Quant a temes més destacats a la demarcació de Lleida el síndic ha esmentat les mancances de les administracions en els fets relatius a la mort de quatre persones grans a Agramunt en desbordar-se el riu Sió, la contaminació provocada per purins, la situació de la línia R12, la mort de dos agents rurals, els drets de dos alumnes d'un centre de Balaguer i l'ús de la llengua catalana a la Paeria.

Pel que fa a l'àmbit universitari arreu de Catalunya, les queixes més nombroses han estat a causa de les beques i als calendaris d'exàmens i selectivitat. Rafael Ribó ha instat a utilitzar les sindicatures de greuges de les universitats per resoldre també les queixes de l'àmbit universitari.