Santiago Muñoz: "No es pot tenir una Constitució que no s'apliqui"

El jurista, partidari de reformar la Carta Magna amb consens i sensatesa

ConferenciaConstitucioUdL
La conferència va tenir lloc a la Sala d'actes del Rectorat. FOTO: UdL

"La Constitució ha de ser una norma fonamental i no un programa polític que s'aplica o no. El que passa ara és que tenim una constitució sense aplicar". Així ho ha afirmat avui a la UdL Santiago Muñoz Machado, catedràtic de Dret Administratiu de la Universitat Complutense de Madrid (UCM) i que va formar part del Comitè d'experts sobre les autonomies al 1981.

Aquest jurista, premi Nacional d'Assaig 2013 per Informe sobre España: repensar el Estado o destruirlo, ha pronunciat una conferència, organitzada des de la secció de Dret administratiu de la UdL, acompanyat del professor de la UdL, Juan Pemán, la degana de la Facultat de Dret, Economia i Turisme, María José Puyalto, i el rector, Roberto Fernández, al voltant de la reforma de la Carta Magna.

Muñoz Machado, que ha fet un repàs a la història del constitucionalisme espanyol des del 1812 tot comparant-lo amb altres processos i lleis fonamentals d'Europa i els Estats Units, ha afirmat que tot i que l'actual Constitució "no és santa, ni extraordinària i ha envellit", no és tan antiga com altres. "La Constitució nord-americana data de 1787 i els americans no n'estan avorrits, nosaltres sembla que sí", ha dit.

El catedràtic de la UCM, tot i mostrar-se partidari d'una reforma de la Carta Magna, ha advocat perquè sigui consensuada i sensata i que tingui en compte les normes europees, "perquè plantejar-se marxar d'Europa vol dir anar a morir", ha afirmat. Ha defensat actuar sense presses i no parlar de reformes si abans no s'ha estudiat bé el tema, així com optar per millorar lleis i corregir males pràctiques dels legisladors, abans que reformar la Constitució.

Acadèmic de número de la Reial Acadèmia Espanyola (RAE) i de la Reial Acadèmia de Ciències Morals i Polítiques, entre els últims llibres de Muñoz Machado trobem títols com ara Cataluña y las demás Españas (Editorial Critica, 2014) o  Vieja y nueva Constitución (Editorial Critica, 2016)