Reforçar la vigilància epidemiològica i les unitats d'anàlisi, lliçons de la COVID-19

Ho reconeix la portaveu del Ministeri de Sanitat per la pandèmia a la inauguració de curs del Campus Iberus

rectores Iberus
El rector de la UdL ha assistit a l'acte / Foto: Unizar
"La COVID-19 ha mostrat les limitacions dels sistemes de vigilància actuals, posant en dubte la confiança en els serveis de salut pública". Així ho ha reconegut la portaveu del Ministeri de Sanitat per la pandèmia, María José Sierra, durant la inauguració oficial del curs 2021-2022 del Campus Iberus d'Excel·lència Internacional, celebrada al Paranimf de la Universitat de Saragossa (Unizar). Sierra advoca per reforçar la vigilància amb canvis estructurals profunds, reforçar les unitats d'anàlisi i automatitzar processos.

"La xarxa de vigilància a Espanya està consolidada, els seus responsables tenen experiència, però la infradotació crònica de recursos va fer inviable una resposta ràpida i suficient en molts territoris" i, en els primers moments, "va suposar una falta d'agilitat en la recollida i anàlisi de la informació", ha manifestat la subdirectora adjunta del Centre de Coordinació d'Alertes i Emergències Sanitàries del Ministeri de Sanitat. "És necessari fer canvis profunds i posar a la vigilància en el segle XXI, perquè això no torni a succeir"", ha assegurat.

En aquest sentit, María José Sierra ha anunciat que aquesta "reforma profunda de la vigilància ha d'arribar emmarcada en una Estratègia de Vigilància en Salut Pública i amb el desenvolupament d'un Reial decret que articuli una Xarxa de Vigilància en Salut Pública".

La seua lliçó inaugural ha obert una cerimònia presidida pel rector de la Universitat de Saragossa, José Antonio Mayoral, i la consellera de Ciència, Universitat i Societat del Coneixement del Govern d'Aragó, Maru Díaz. Els han acompanyat els rectors de les altres tres institucions implicades en el Campus Iberus: el de la Universitat de Lleida, Jaume Puy; el de la Pública de Navarra, Ramón Gonzalo; i el de La Rioja, Julio Carlos Ayala.