RecerCaixa selecciona un projecte de la UdL sobre emigració juvenil

Liderat pel catedràtic d'Antropologia Social, Carles Feixa, rebrà més de 77.000€

emigraciojuvenilUdLCarlesFeixa
Feixa, al centre de la imatge, amb els altres investigadors seleccionats i les autoritats Foto: Obra Social 'la Caixa'

El projecte d'investigació Emigració juvenil, nous moviments socials i xarxes digitals, liderat pel catedràtic d'Antropologia Social de la Universitat de Lleida (UdL) Carles Feixa, rebrà un total de 77.262 euros de finançament del programa RecerCaixa per desenvolupar-se al llarg dels propers dos propers anys. La iniciativa, promoguda per 'La Caixa' i l'Associació Catalana d'Universitats Públiques (ACUP), donarà suport a 26 projectes d'excel·lència, seleccionats d'entre un total de 221 en el marc de la convocatòria del 2014. L'import global suma 2 milions d'euros.

La recerca de Feixa es planteja un triple objectiu: analitzar l'emigració dels joves catalans cap a Europa i altres llocs del món des del 2008 a partir de dades estadístiques disponibles; analitzar un cas concret (l'emigració de titulats superiors a Londres) a partir dels relats autobiogràfics dels seus protagonistes, i explorar la Marea Granat (moviment social sorgit després del 15-M entre els joves emigrats) com un exemple d'interconnexió entre xarxes digitals i presencials.

El projecte vol facilitar informació sobre el procés migratori a tot el jovent que es planteja marxar fora, i fer arribar els resultats als diferents partits polítics i a les parts interessades (stakeholders) perquè puguin entendre millor què està passant entre els joves emigrants i, si escau, prendre mesures per millorar la seua condició.

A més de Carles Feixa, la recerca compta dos codirectors: el professor de Geografia Humana, Joan Ganau, i el professor d'Informàtica, Francesc Solsona. El projecte està vinculat al Centre d'Estudis sobre Joventut i Societat i aplega un total de 25 investigadors de sis departaments de la UdL -Geografia i Sociologia, Informàtica i Enginyeria Industrial, Anglès i Lingüística, Economia Aplicada, Ciències Mèdiques Bàsiques, i Dret Públic- i de sis centres externs: UAB, Universitat de Valladolid, ICREA, Keele University, Technische Universität Dortmund i Universidade Nova de Lisboa.

Els projectes finançats per RecerCaixa s'emmarquen en les àrees d'educació, inclusió social, discapacitat, ocupació i salut pública. Els ajuts s'han lliurat avui en un acte a Barcelona, presidit pel director de l'Àrea de Ciència i Medi Ambient de la Fundació ”la Caixa”, Enric Banda, i el secretari de l'ACUP i rector de la UdL, Roberto Fernández.