Quatre professors de la UdL, consultors ètics de la sanitat lleidatana

De les Facultats de Medicina i d'Infermeria i Fisioteràpia

Consultors ètics
Pifarré, Yuguero, Clemente, Ruíz i Viñas Foto: Comunicació HUAV
Quatre professors de la Universitat de Lleida (UdL) són des d'aquest dilluns, 1 d'abril, consultores i consultors ètics, una figura pionera als hospitals públics catalans. Es tracta de docents de la Facultat de Medicina i de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la UdL, vinculats al Comitè Ètic Assistencial: Josep Pifarré, Oriol Yuguero, Joan Viñas i Maria José Ruiz, acompanyats per la també infermera Amelia Clemente. La seua missió: respondre els dubtes que puguin tenir a l'hora d'atendre els pacients els professionals de l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova (HUAV), l'Hospital Universitari Santa Maria i l'atenció primària de Lleida.

Els consultors, formats en aquesta matèria, presten atenció telefònica de 8.00h a 22.00h, per torns i de manera voluntària, a consultes dels professionals sanitaris sobre la competència dels pacients, els dilemes entre els familiars sobre els tractaments mèdics, etc. L'objectiu és ajudar-los en el seu dia a dia. I és que, segons un informe de l'any 2014, la freqüència amb què sorgeixen problemes ètics en l'atenció als pacients ronda el 50% dels casos, però només l'1% arriba als comitès d'ètica assistencial.

La idea és fer una avaluació del servei en els pròxims mesos i poder incorporar-hi més consultors. El Comitè d'Ètica Assistencial de l'HUAV rep una mitjana de sis consultes a l'any sobre mort digna.

Text: Comunicació HUAV / Premsa UdL