Premien un estudi sobre la immigració d'un investigador de la UdL

Giliberti-immigracio-UdL
Giliberti recollint el premi / Foto: Universidad Pontificia de Comillas

La negritud a l'Espanya contemporània: joves dominicans, entre estigma i agència, de l'investigador del Grup d'estudis sobre Societat, Salut, Educació i Cultura (GESEC), Luca Giliberti, ha guanyat el XV Premi Santo Padre Rubio SJ per a avenços en el coneixement de la immigració, que convoca la Universitat Pontificia de Comillas. El treball és fruit de la tesi doctoral que en Giriberti va llegir el setembre passat, dirigida per Fidel Molina (UdL) i Oriol Romaní (URV), on s'exploren els significats de la condició immigrant i de la negritud a l'Espanya contemporània a partir d'un treball etnogràfic dut a terme entre la perifèria de Barcelona i Santo Domingo.

L'objectiu principal de l'estudi, explica el seu autor, era analitzar com la condició immigrant i de negritud actuen com a estigmes i condueixen a la marginalització educativa i social dels subjectes protagonistes, en aquest cas, joves dominicans de tres barris de l'Hospitalet de Llobregat. No obstant això, aquestes condicions generen també tàctiques de resistència simbòlica que repten les estructures de poder hegemònic i faciliten processos d'empoderament d'aquesta joventut estigmatitzada.

Llicenciat en Antropologia i doctor en Sociologia, Giliberti ha treballat en diferents projectes nacionals i internacionals de recerca sobre migracions, grups juvenils, trajectòries escolars, racisme i representacions racials.

El jurat va valorar del seu treball l'oportunitat de l'anàlisi, pel que fa a la integració dels joves, així com el rigor en el tractament del tema. El segon premi va recaure en Rosalina Alcalde per La recompensa de l'esforç. Implicació educativa i efectes en la motivació cap a l'estudi en els joves immigrants d'origen dominicà residents a Nova York i a Barcelona.