Plaques fotovoltaiques d'autoconsum al Rectorat

La UdL és la universitat catalana amb més potència de generació elèctrica

plaques rectorat
Descàrrega de material per a la instal·lació / Foto: UdL
La Universitat de Lleida (UdL) ha començat aquesta setmana la instal·lació d'una planta fotovoltaica de generació elèctrica a la teulada de l'edifici del Rectorat. La instal·lació que executa l'empresa KATAE consisteix en 122 mòduls amb una potència total de 41,5 kWp (kilowatt pic). Quan entrin en funcionament aquestes plaques solars i les del nou edifici Polivalent 2, al campus 1 d'octubre, el parc fotovoltaic de la UdL sumarà 660 kWp, amb una previsió de generació d'energia de 990.000 kWh (kilowatt hora) i un estalvi en emissions de diòxid de carboni (CO2) de més de 590.000 quilos a l'any, segons informa la Unitat d'Infraestructures.

La instal·lació del Rectorat serà d'autoconsum amb injecció zero, el que significa que tota l'energia generada es queda en l'edifici, sense que en cap moment hi hagi exportació d'electricitat a la xarxa. És el darrer campus en comptar amb plaques solars. Actualment la Universitat de Lleida disposa de 3.886 metres quadrats de superfície de captació i 540 kWp de potència de generació repartits per les cobertes dels campus 1 d'octubre, Ciències de la Salut, Agrònoms i Pla de la Massa (Igualada). En fase d'execució, 120kWp més que es preveu quedaran en funcionament durant l'any 2020.

Aquestes obres formen part del projecte Teulades Actives, que busca "que les cobertes deixin de ser un component passiu de l'edifici per convertir-se en un element actiu, generador d'energia neta i integrat amb la instal·lació elèctrica", explica el vicerector d'Infraestructures, Narciso Pastor. Amb les dos modalitats, exportació a xarxa i autoconsum, la UdL vol contribuir al canvi de model energètic, renovable, net i descentralitzat en línia amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'Agenda  2030 de les Nacions Unides.

La UdL va ser una de les primeres universitats en apostar per la producció d'energia elèctrica solar, l'any 2008. Amb aquestes instal·lacions, la Universitat de Lleida és la primera de Catalunya en potència fotovoltaica instal·lada. La següent és la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), actualment amb 87 kWp instal·lats segons la unitat d'Infraestructures, i amb diversos projectes en licitació que la faran arribar als 450 kWp, segons informa la mateixa UPC. Dins el projecte de Teulades Actives, la UdL preveu que tots els edificis nous incorporin ja en el projecte executiu instal·lacions fotovoltaiques, què seran executades durant l'obra.

MÉS INFORMACIÓ:

Web teulades actives