Objectiu: rellançar la filologia catalana

La UdL acull un congrés de joves investigadors amb tallers per a alumnat de secundària

congres catala
La inauguració ha tingut lloc al Saló Víctor Siurana Foto: UdL
Una vuitantena de persones participen des d'avui i fins divendres al Congrés internacional de l'Associació de Joves Investigadors en Llengua i Literatura Catalanes (CIAJILLC) que se celebra a la Universitat de Lleida (UdL). Procedeixen d'arreu de Catalunya, València, les illes Balears, França, Itàlia i Israel.  L'objectiu és visibilitzar la recerca filològica en els àmbits català i occità, així com buscar "noves vocacions" per a aquests estudis. Per això, a banda de les comunicacions científiques, les conferències plenàries i les taules redones, el programa inclou un taller i una xerrada adreçats als estudiants de 4t d'ESO i Batxillerat. Hi prendran part un centenar d'alumnes de sis centres lleidatans.

"La matrícula als graus ha baixat a escala global en els últims anys i ara ens trobem que falta professorat de secundària de català", destaca un dels membres del comitè organitzador i doctorand de la UdL, Andratx Badia. Per això, les activitats paral·leles del congrés busquen "motivar-los a cursar estudis de Filologia Catalana i Occitana". Sota el lema Som Universitat. Som País. Som Cultura, en total s'hi presenten 55 comunicacions sobre temes com ara el professorat de català a secundària, els arquetips femenins, els catalanismes que persisteixen en el "napolità" o un estudi sociolingüístic sobre els insults. La trobada també serveix per a celebrar les efemèrides dels centenaris de Manuel de Pedrolo i de Pompeu Fabra.

Lleida pren el relleu de València en l'organització d'aquest congrés. Durant la inauguració, la degana de la Facultat de Lletres, Carme Figuerola, ha reconegut que "la recerca està passant moments complexes, sobre tot en l'àmbit de les humanitats". De la seua banda, el rector de la UdL, Roberto Fernández, ha destacat que "ser investigador és una passió que no té edat" i ha animat els membres del CIAJILLC a "agafar la bandera de la investigació" perquè "és una manera de servir al país". Després dels parlaments de les autoritats, ha tingut lloc la conferència inaugural.  A càrrec del professor de la UdL Ramon Sistac, portava per títol Parlar en lleidatà en temps difícils.

El programa del Congrés internacional de l'Associació de Joves Investigadors en Llengua i Literatura Catalanes inclou dos ponències plenàries al voltant de l'Any Fabra i l'Any Pedrolo: Tot el que ens separa de Fabra, a càrrec de Francesc Feliu (Universitat de Girona – Institut de Llengua i Cultura Catalanes), i Gestació i refecció de la pròpia obra: el que diuen els autògrafs pedrolians, a càrrec del professor de la UdL Joan Ramon Veny. També s'han previst activitats culturals com una visita al Turó de la Seu Vella o un concert-recital de Meritxell Gené, que ha musicat poemes de Màrius Torres.

MÉS INFORMACIÓ:

Programa del congrés internacional