Nous avenços en l'estudi del càncer d'endometri

La UdL acull la presentació dels resultats de la recerca finançada per l'AECC

cancerendometriUdL
Matias-Guiu i Reventós, dos dels investigadors principals / Foto: UdL

Un projecte multidisciplinari finançat per la Fundació Científica de l'Associació Espanyola contra el Càncer (AECC) amb 1'2 milions d'euros ha aconseguit detectar un marcador molecular que sembla predir les recaigudes en càncer d'endometri, un dels més freqüents en la població femenina darrere dels de mama, intestí i pulmó. Així ho han explicat els seus responsables en un acte celebrat avui a la Universitat de Lleida (UdL). Les contribucions de l'estudi, que es va iniciar al 2011, abasten totes les fases de la malaltia, des del diagnòstic fins a les possibles recaigudes.

Tot i que la taxa de supervivència en el càncer d'endometri és del 85%, als investigadors els preocupa el 15% restant, en què la metàstasi fa que la histerectomia (extirpació de l'úter) no sigui suficient per eradicar la malaltia. "Fem tot el possible per preveure quan hi haurà recaigudes", ha explicat el catedràtic d'Anatomia Patològica de la UdL i investigador de l'IRBLleida, Xavier Matias-Guiu. En aquest sentit, estan pendents de validar a nivell europeu la troballa d'un marcador, que es troba en procés de patent.

Entre els resultats que han presentat els investigadors, encapçalats per Matias-Guiu i pel director general de l'Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge, Jaume Reventós, destaquen la identificació de les alteracions genètiques i epigenètiques en càncer d'endometri, establint els citats marcadors moleculars de diagnòstic i pronòstic; l'anàlisi dels mecanismes d'invasió per poder dissenyar nous fàrmacs dirigits contra aquests processos; la resistència als tractaments amb quimioteràpia i radioteràpia per evitar les recaigudes; i l'efecte de fàrmacs dissenyats contra dianes moleculars conegudes.

En aquest projecte han participat una cinquantena d'investigadors de l'IRBLleida, l'Hospital Vall d'Hebron, el Complex Hospitalari de Santiago de Compostela, MDAnderson (Madrid) i l'Hospital de Sant Pau de Barcelona. La presidenta de l'AECC a Espanya, Isabel Oriol, ha explicat que l'associació ha destinat 32 milions d'euros des de l'any 2010 a projectes de recerca. D'aquests, un 55% es desenvolupen a Catalunya.

De la seua banda, el rector de la UdL i vicepresident de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles (CRUE), Roberto Fernández, s'ha compromès a impulsar la signatura d'un conveni marc de col·laboració entre la CRUE i l'AECC; en la línia de l'acord que avui ha signat la Universitat de Lleida amb l'associació per col·laborar en els àmbits de la prevenció, la formació i la recerca.

Més continguts

Galeria fotogràfica