Nova estratègia per reduir la progressió de la fibrosi als ronyons

Una recerca de la UdL i l'IRBLleida descobreix l'efecte protector d'una proteïna

grup vascular
Membres del Grup de Recerca Traslacional Vascular i Renal / Foto: IRBLleida

Una proteïna neuronal anomenada alfa-sinucleïna (SNCA) té efectes protectors per reduir la progressió de la fibrosi dels ronyons. Així ho ha demostrat una recerca d'investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) i l'IRBLleida que s'ha publicat avui a la revista Nature Communications. L'estudi s'ha fet en col·laboració amb l'Institut de Salut Carlos III, la Universitat Autònoma de Madrid i l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida (HUAV).

"Descrivim per primera vegada l'expressió de SNCA a les cèl·lules epitelials dels ronyons i demostrem la disminució de túbuls renals en òrgans fibròtics tant murins (de ratolins) com humans", explica el professor associat de la Facultat de Medicina de la UdL i responsable del Grup de Recerca Translacional Vascular i Renal de l'IRBlleida, José Manuel Valdivielso. La troballa obre la porta a una nova estratègia per frenar la malaltia i evitar la diàlisi o el trasplantament.

La formació de teixit fibrós al ronyó condueix moltes vegades a la fallada d'aquest òrgan i a la insuficiència renal, ja que no existeix tractament. Els investigadors, liderats per la investigadora  i professora associada de UdL Milica Bozic, han treballat amb mostres de 43 pacients obtingudes a través del Biobanc de l'IRBLleida i de la Plataforma de Biobancs.

Així han estudiat la relació entre la proteïna SNCA i el factor de creixement transformant beta (TGF-β1), considerat un mediador clau de la senyalització fibròtica a les cèl·lules epitelials renals. L'estudi "proporciona una evidència nova per a un paper important del SNCA en la protecció del parènquima renal contra lesions com a nova estratègia terapèutica per atenuar la progressió de la fibrosi renal", afegeix Bozic.

Text: Comunicació IRBLleida / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ:

Article Protective role of renal proximal tubular alpha-synuclein in the pathogenesis of kidney fibrosis

Repositori Obert de la UdL:Protective role of renal proximal tubular alpha-synuclein in the pathogenesis of kidney fibrosis