Mestres d'escoles de Balaguer i Lleida es formen contra l'antigitanisme

Una iniciativa de Gestions Creatives de la UdL i la Coordinadora d'ONGD i aMS de Lleida

plataforma8bril
Membres de la Plataforma 8 d'abril. FOTO: Erika Sanz.
Racisme antigitano  a l’escola, un elefant dins l’habitació, és el títol de la sessió formativa que demà tindrà lloc a l'escola Àngel Guimerà de Balaguer, i dijous a l'escola Cervantes de Lleida. Aquesta formació centrada en l'antigitanisme s'adreça als docents d'aquests dos centres i a estudiantat del Grau d'Educació Infantil en Gestions Creatives de la Universitat de Lleida. "Una oportunitat excel·lent per començar a canviar esquemes mentals davant aquesta realitat complexa que representa el racisme en els centres educatius", expliquen els organitzadors.

Impulsada des de la Coordinadora d'ONGD i altres Moviments Solidaris de Lleida  i l'equip de Gestions Creatives de la Facultat de Ciències de l’Educació, Psicologia i Treball Social de la UdL, amb el suport del Centre de Recursos Pedagògics (CRP) del Segrià, de la Noguera i la Plataforma 8 d’Abril de Lleida, aquesta formació té com a objectiu elaborar en un diagnòstic sincer i detallat de la situació d'ambdós escoles -que fa dos anys van veure perillar la seua continuïtat davant la possibilitat del tancament de línies- i aportar eines per a lluitar contra l’antigitanisme.

A partir de preguntes com ara Quins problemes reals tenim?, Quins són nostres i quins externs? Quines són les nostres fortaleses? Tenim aliats? Hi ha elements hostils a la comunitat, a l'administració...? Quina és la implicació de les famílies i la comunitat a l'escola? Què hem intentat fins ara? Què ha funcionat i què no? Els resultats obtinguts responen a l'esforç, el temps i la dedicació emprats? etc. es proposaran solucions amb ambdós claustres basades en vivències i aportacions dels propis claustres, en experiències d'èxit d'altres escoles i l'expertesa de la professora, Araceli Cañadas, responsable de la formació.

Dona i gitana, Araceli Cañadas, és llicenciada en Filologia Hispànica i professora a la Universitat d'Alcalá de Henares. Imparteix l'única assignatura del sistema universitari estatal dedicada a la historia del poble gitano a Espanya. Partint del fet que la cultura gitana forma part de la cultura catalana, espanyola i europea des de fa 600 anys, Cañadas planteja incorporar la perspectiva gitana en l'ensenyament per avançar en el coneixement de l'actual realitat cultural, social i escolar, identificar prejudicis i trobar-hi solucions.

"Encarar i implementar formacions des d’aquesta perspectiva permet la possibilitat que hi hagi un fort impacte en cada escola i esdevingui una oportunitat per començar a imaginar altres realitats i sobretot, per a transformar contextos educatius", afirmen els organitzadors, que esperen motivar altres centres a seguir la mateixa línia per incorporar eines per treballar contra l’antigitanisme i el racisme

"A més, ara que a Lleida està sobre la taula la discussió i la implementació d'un pla per posar en marxa el Pacte Local contra la Segregació Escolar, aquesta formació és una proposta excel·lent per afrontar una realitat escolar a la ciutat que fa massa anys que dura, i de la qual sembla difícil sortir-ne, per canviar la mirada sobre aquesta realitat i donar-li un gir", afegeixen.