Més de 400 empreses han marxat de Lleida en els darrers sis anys

Segons un estudi de la UdL i la UPF encarregat per la Cambra de Comerç

estudi cambra
Un moment de la presentació, a l'auditori del Centre de Cultures / Foto: Cambra de Comerç de Lleida
Un total de 428 empreses lleidatanes han canviat la seua seu social entre 2015 i 2020, una mitjana que supera la cinquantena cada any i que representa un 3,20% del total. Aquesta "fuga" de negocis afecta més a Ponent que a altres províncies amb una densitat empresarial similar com ara Badajoz, Cantàbria o Valladolid. Així ho revela l'Estudi sobre la deslocalització d'empreses de les comarques de Lleida. Dimensió, causes i solucions elaborat per la Universitat de Lleida (UdL) i la Universitat Pompeu Fabra (UPF) per encàrrec de la Cambra de Comerç de Lleida. S'ha presentat aquest dilluns al Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera de la UdL amb l'assistència, entre altres, del rector, Jaume Puy.

Aquest fenomen afecta en la mateixa proporció firmes petites, mitjans i grans, amb especial incidència al sector comercial (21,26%) i la construcció (14,02%). La majoria d'empreses es deslocalitzen principalment a Barcelona (39,4%) per motius molt lligats a la capitalitat com són les infraestructures, la disponibilitat de treballadors o l'oportunitat d'incrementar clients. Només les d'agricultura, ramaderia i pesca escullen Osca com a destinació principal (14,4%) per raons com ara l'agilitat administrativa, la predisposició dels responsables públics i la disponibilitat de sòl industrial. Les companyies que opten per Madrid (14%) subratllen els beneficis fiscals i les subvencions com a principals arguments.
Els investigadors de la UdL i la UPF han trigat 6 mesos en enllestir el treball, emprant quatre metodologies complementàries: estadística descriptiva, qüestionari a una mostra seleccionada, grup de discussió i entrevista en profunditat. Asseguren que "Lleida corre el perill de quedar al mig de dos hubs logístics molt potents, Saragossa amb el Corredor Central i Barcelona amb el Corredor Mediterrani, cosa que encara pot agreujar més el problema de la deslocalització d'empreses".

L'estudi planteja algunes solucions estratègiques: millorar les infraestructures, aconseguint una connexió amb els corredors ferroviaris i donant nous usos a l'aeroport de Lleida-Alguaire; afavorir l'agilitat administrativa, a través d'una finestreta única d'atenció a emprenedors; crear un pol d'atracció d'inversions, amb polígons especialitzats en el sector agroalimentari i fomentant la col·laboració entre universitat i empresa; i prestigiar l'emprenedor i l'empresa, mitjançant "un pla de comunicació ambiciós que posi en valor els beneficis que aporta l'economia productiva al benestar del conjunt de la societat lleidatana".

Text: Comunicació Cambra de Comerç / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ: