Les noies arrasen als premis de relats 'Me'n contes un de ciència'

Aquesta edició torna a comptar amb alumnat de Primària guardonat en la categoria d'aranès

Relats curts
Un moment del lliurament virtual / FOTO: ICE-UdL

Un total de 10 nenes i noies (4 de primària i 6 de secundària) i dos nens (tots 2 de primària), de 9 centres educatius de les comarques de Ponent i l'Anoia han recollit avui virtualment els premis del vuitè Concurs de relats curts 'Me'n contes un de ciència'. El certamen, organitzat per l'Institut de Ciències de l'Educació (ICE) de la Universitat de Lleida (UdL), s'emmarca en les activitats de la 26a Setmana de la Ciència, celebrada el passat novembre.

El concurs ha rebut 108 propostes, 36 més que en la passada edició: 79, en català; 19, en castellà, i 10 en aranès. Feia uns anys que no s'hi presentava cap relat de primària en occità, amb la qual cosa quedava deserta aquesta categoria, i aquest curs els organitzadors n'han rebut 8 de dos escoles diferents de la Val d'Aran.

Aquest concurs té l'objectiu de "fer palesa la importància de l'ús de l'expressió escrita en totes les àrees del currículum, especialment en l'àmbit científic, i fer visibles les dones en el camp de la ciència". La referent d'aquesta edició ha estat la professora de Microbiologia i Biologia Molecular de la UdL i investigadora de l'IRBLleida Maria Ángeles de la Torre.

Les temàtiques proposades en aquesta edició per a l'alumnat de primària han estat el trinomi fantàstic sobre la sostenibilitat (usant les paraules recursos naturals, canvi climàtic i biodiversitat) i el trinomi fantàstic sobre la nanotecnologia (microscopi, matèria i M. Ángeles de la Torre).

Per a l'estudiantat de secundària, tot i que el tema era lliure, hi havia d'aparèixer algun dels escollits de la Setmana de la Ciència 2021: la sostenibilitat; l'Any Internacional de les Fruites i les Verdures; el centenari del naixement de l'escriptora, pedagoga i mestra Teresa Juvé i Acero; el 150 aniversari del naixement del naturalista, biòleg i polític Josep Maria Fuset i Tubià; i l'evolució de la microscòpia a la nanoescala.

En les diferents categories, les persones premiades han estat:

-1r premi català secundària: Gina Castro Aznar (4t ESO - INS Ciutat de Balaguer), amb La carta de les fruites i les verdures.
-2n premi català secundària: Rosa Gurruchaga Mir (4t ESO - INS Ronda, Lleida), amb Dissabte, 28 de juliol de 2018.
-1r premi català primària:  Alba Baiges Viu (6è - Col·legi Episcopal, Lleida), amb Una història d'avis.
-2n premi català primària: Jana Sanahuja Planes (6è - Col·legi Episcopal, Lleida), amb Si la Terra parlés...

-1r premi castellà secundària:  Samira El Hassani Bouiguiden (3r ESO - Alexandre de Riquer, Calaf), amb Siguiendo a la luciérnaga.
-2n premi castellà secundària:  Joana Franch Lillo (3r ESO - Institut La Segarra,  Cervera), amb  Ayuda entre dimensiones.
-1r premi castellà primària: Paula Agustina Rossi Villanueva (6è - Col·legi Episcopal, Lleida), amb Un portal hacia un mundo mejor.
-2n premi castellà primària: Leire Vidal Vega (6è - Escola Sant Salvador d'Albatàrrec): Etna y un mundo mejor.

-1r premi aranès secundària: Berta Feixas Solà (4t ESO - INS Aran), amb Era joena que cambièc era sciécia en silenci.
-2n premi aranès secundària:  Iris Gallardo Pellicer (4t ESO - INS Aran), amb Ara òc que òc.
-1r premi aranès primària: Ivan Sanjuan Hila (5è - Escola Garona de Vielha), amb Un dia fòrça botjat.
-2n premi aranès primària: Arnau Domínguez Tellosa (6è - Escòla Sant Ròc de Bossòst), amb Mèu e era sua aventura.

Les guanyadores i els guanyadors reben una motxilla amb material de la botiga de la UdL per valor de 100 euros, els primers, i per 50, els segons. A més, els centres educatius obtenen un val de regal per a bescanviar per un lot de llibres de temàtica relacionada amb la ciència i les dones científiques.

El jurat ha estat integrat pels professors de la UdL Ma Ángeles de la Torres (Ciències Mèdiques Bàsiques), Jordi Suïls (Filologia catalana),  Neus Vila (Filologia castellana), Daniel Villalba (Ciència Animal); els professors de llengua i literatura catalana de secundària, Eduard Roure i Francesc Alamón; i la mestra de primària Meritxell Morera.