L'autofàgia, clau per reduir la resistència als fàrmacs en el càncer d'endometri

Segons una recerca internacional en què participa la UdL

PatologiaOncologicaUdL
Personal investigador del grup de Patologia oncològica FOTO: IRBLleida

Buscar mecanismes que bloquegin l'autofàgia, un procés reparatiu implicat també en fenòmens de mort cel·lular, podria reduir la resistència als fàrmacs en casos de càncer d'endometri, enfortint l'eficàcia del medicament. Així ho revela una recerca en què han participat investigadors de la Universitat de Lleida (UdL) i l'Institut de Recerca Biomèdica de Lleida Fundació Dr. Pifarré (IRBLleida), recentment publicada a la revista Autophagy.

La dada es dóna a conèixer coincidint amb el Dia Mundial del Càncer. El d'endometri és un dels més comuns en ginecologia, ja que que suposa més de 280.000 casos a l'any en el món occidental. A Lleida se'n diagnostiquen una trentena anualment.

La recerca és fruit de la col·laboració entre professionals de la UdL, l'IRBLleida, l'Hospital Universitari Arnau de Vilanova de Lleida, l'Institut Català d'Oncologia (ICO), el New York Genome Center, l'Institute of Genetic Medicine de Newcastle, l'Hospital Universitari de Bellvitge, l'Institut de Recerca Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) i el Herbert Wertheim College of Medicine de Miami.

Els investigadors han generat al laboratori tumors in vivo de càncer d'endometri i han demostrat que la resistència al Sorafenib, un fàrmac utilitzat en altres tipus de càncer i que sempre ha estat un candidat a ser utilitzat en el d'endometri, està causada per l'autofàgia, un mecanisme pel qual les cèl·lules tumorals sobreviuen. Amb aquest descobriment es podran establir noves estratègies per bloquejar-la. En el futur, es podrien fer assaigs clínics en persones.

El grup de Patologia Oncològica de l'IRBLleida se centra en l'estudi del càncer d'endometri, conjuntament amb l'estudi de les alteracions moleculars dels càncers de tiroide i pell.  La realització d'aquest estudi de recerca ha estat possible gràcies al finançament obtingut pel projectes nacionals de l'Institut de Salut Carlos III (PI10/00922, PI10/00604, PI13/01339, PIE 13-00022, RDI12/0036/0013) i la Fundació Associació Espanyola contra el Càncer.

TEXT: Comunicació IRBLleida / Oficina de Premsa UdL