"L'ampliació de l'OTAN cap a l'Est és una de les causes de la guerra a Ucraïna"

Eugeni Bregolat aposta per la finlandització del país com una possible solució al conflicte

taula redona ucraina
Inici de la taula redona. FOTO: UdL
L'ampliació de l'OTAN cap a l'Est d'Europa és una de les causes de l'actual guerra a Ucraïna per l'exambaixador d'Espanya a Rússia entre 1992 i 1996, Eugeni Bregolat. Aquest diplomàtic, que també fou ambaixador a la Xina, Mongòlia, Moldàvia, Bielorrússia, Armènia, Canadà, Indonèsia, entre altres, ha participat avui a la Universitat de Lleida en la taula redona: La invasió russa d'Ucraïna: l'inici d'un nou ordre mundial? que s'organitzava des de la Facultat de Dret, Economia i Turisme de la UdL i que ha obert el rector, Jaume Puy.

Bregolat ha recordat com grans responsables de la política exterior i de seguretat dels Estats Units, com ara Jack Matlock, Robert Strauss o l'actual cap de la CIA, William Burn, ja havien alertat del "sense sentit, l'error gravíssim i les conseqüències pèssimes" que suposava aquesta política nordamericana que impulsà Clinton, i que figures com Zbigniew Brzezinski i Henry Kissinger ja proposaven la finlandització d'Ucraïna, és a dir, neutralitat amb sobirania limitada. Aquesta seria, per al diplomàtic català, una possible via de solució d'un conflicte que ja va causar una guerra al 2014. El doctor honoris causa per la UdL, ha qualificat d'inadmissible la invasió d'Ucraïna. "Malgrat tots els greuges contra Rússia, no es poden solucionar les coses d'aquesta manera", ha dit.

A la taula redona, moderada per Daniel Fernández Cañueto (professor de la UdL), l'han acompanyat Antoni Blanc (catedràtic de Dret Internacional de la UdL) i Cesáreo Rodríguez-Aguilera de Prat (catedràtic de Ciència Política a la Universitat de Barcelona).

Blanc, que ha afirmat que Rússia no ha calculat bé els efectes col·laterals d'aquesta guerra "com l'auge de la identitat nacional a Ucraïna o que n'està sortint reforçada la Unió Europea", ha apostat per trobar un mediador que accepti la postura de les dos parts i tendeixi ponts, tot apuntant a Turquia, Israel o el Vaticà per jugar aquest rol. Blanc s'ha referit a "la violació dels pilars fonamentals del dret internacional" per part de Rússia, com ara l'amenaça i l'ús de la força o no respectar la sobirania dels estats, i ha vaticinat que no pot mantenir l'atac durant molt temps.

Per a Rodríguez-Aguilera de Prat aquesta guerra és "imperialista" i Rússia "no ha parat de vulnerar la legalitat internacional". Els seus errors, ha dit, han estat optar per la invasió total, no haver previst la resistència ucraïnesa o l'aïllament internacional que està patint. Ha negat violència i genocidi de població prorussa al Donbass i que l'ultradreta ucraïnesa jugui cap paper. Per contra, ha parlat de les "simpaties" que despertava Putin entre l'extrema dreta occidental i ha criticat l'esquerra "radical" per callar contra l'autoritarisme del president rus. Sobre l'argument que l'expansió de l'OTAN és una de les causes del conflicte, l'ha qualificat de "trampós" perquè mai es va formalitzar per escrit l'acord dels anys noranta que l'OTAN no arribaria a les fronteres de Rússia, ha afirmat.

Bregolat s'ha referit, en un segon torn d'intervencions, al fet que totes les grans potències, "que són les que poden provocar els grans desastres, se salten el dret internacional, les Nacions Unides i el que sigui per defensar els seus interessos". Ho ha fet Rússia a Ucraïna, l'Afganistan i Txecoslovàquia, i els Estats Units en la segona guerra d'Iraq, Vietnam, i bona part dels països d'Amèrica Llatina, com l'OTAN ho va fer a Iugoslàvia, ha explicat. "La sobirania dels Estats és un conte, una teoria, no és real. No existeix la igualtat dels Estats quan només les grans potències són les que tenen dret de veto a Nacions Unides", ha afegit.

A la pregunta que es plantejava en aquesta taula redona, de si ens trobem en l'inici d'un nou ordre mundial, en major o menor mesura els ponents hi han estat d'acord. "Anem cap a un nou ordre mundial que primer passa per un desordre mundial", ha conclòs Antoni Blanc.

Continguts relacionats

Taula rodona: La invasió russa d’Ucraïna: L'inici d'un nou ordre mundial?