"L'agricultura competitiva serà de reg o no serà"

L'exministre Jaime Lamo de Espinosa defensa tecnificar el sector i agrupar cooperatives

JaimeLamoUdL
L'acte ha tingut lloc a la Sala d'actes d'ETSEA / Foto: UdL

El futur de l'agricultura a l'Estat espanyol passa per tecnificar el sector "a tope", no tenir por als transgènics, fusionar cooperatives a gran escala, fer marca pròpia, sortir a l'exterior, propiciar pactes entre agricultors i industrials, regular els preus de l'energia, i sobretot, més reg. "L'agricultura competitiva serà de reg o no serà", afirmava avui Jaime Lamo de Espinosa, catedràtic emèrit d'Economia i Política Agrària de la Universitat Politècnica de Madrid i exministre d'Agricultura entre 1978 i 1982 amb la UCD, en una conferència pronunciada a l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la UdL.

Lamo de Espinosa, que també fou director del Gabinet Tècnic de Ministre d'Agricultura (1973), director general d'Indústries Alimentàries (1974) i subsecretari d'Agricultura (1976), ha parlat dels reptes en l'agricultura que, en la seua opinió, passen per incrementar la producció davant l'augment de la població mundial i la globalització. Segons l'economista, Espanya ha de fer un salt qualitatiu davant la pressió de la demanda, sobretot de països com la Xina, i superar una estructura productiva massa fragmentada. "Si no som capaços de tenir cooperatives entre províncies i comunitats autònomes limítrofes no es pot sortir a fora, farem el ridícul", ha dit, sobretot en un moment en el qual les rendes agràries estan caient.

El catedràtic, Premi Rei Jaume I d'Economia (1999), ha defensat també revitalitzar el medi rural, tot potenciant la caça, el turisme rural i les rutes enològiques i gastronòmiques. L'acompanyaven a la taula, el rector de la Universitat de Lleida, Roberto Fernández, el director de l'ETSEA, Narciso Pastor, i el professor d'aquest centre, Francisco Juárez.