La relació família-escola, en un congrés internacional

Hi participen François Dubet, José Antonio Marina i Mariano Fernández Enguita

CongresFamiliaEscolaUdL
El director d'estudis de l'EHESS de París, François Dubet. FOTO: UOC

Els sociòlegs François Dubet, director d'estudis de l'École des hautes études en sciences sociales (EHESS) de París, Mariano Fernández Enguita, catedràtic a la Universitat Complutense de Madrid expert en fracàs escolar, i el filosof i pedagog, José Antonio Marina, president de la Fundació Universitat de pares, seran els ponents convidats al Congrés Internacional: "Famílies i Escoles. Els reptes de la participació", que organitza el Grup de recerca anàlisi social i educativa de la UdL.

La trobada, que tindrà llocs els propers 1 i 2 d'octubre a l'Auditori del Centre de cultures del campus de Cappont, analitzarà els factors que influeixen positivament en la relació entre les famílies i els centres educatius, així com les resistències que hi apareixen, tot donant veu als protagonistes i als experts.

El Congrés s'inaugura dijous, a les 10 del matí, amb la conferència de François Dubet: Del capital cultural a les estratègies escolars: l'elecció de les famílies. Aquest catedràtic emèrit de la Universitat de Bordeus ha escrit sobre moviments socials, problemes urbans, marginalitat i delinqüència juvenil i discriminació a l'escola. Director de l'estudi Le Collège 2000, per al Ministeri d'Educació Escolar francès, el seu darrer llibre - que signa amb Marie Duru-Bellat-, és 10 propositions pour changer l'école.

Mariano Fernández Anguita, expert també en educació i desigualtats, accés a la societat de la informació, entre d'altres, parlarà sobre Escola i família: una relació canviant; mentre que José Antonio Marina, clourà el Congrés divendres 2, a les 12.30h, amb la xerrada: Educar és cosa de tots: el paper de les famílies. Marina, director de la Càtedra Nebrija-Santander en Intel·ligencia Executiva i Educació i del Centre d'Estudis en Innovació i Dinàmiques Educatives (Ceide-Fundació SM) va inaugurar el desembre passat, el centre de Formació Contínua de la UdL.

A més dels tres ponents principals, hi intervindran investigadors de les universitats de Lleida, Saragossa, la Rioja, Girona, Illes Balears i Belfast (Irlanda) que han abordat en els seus estudis els canals de comunicació entre famílies i escola, les bones pràctiques de la participació o el rol del gènere i de la interculturalitat.

De fet, el Congrés servirà també per presentar les conclusions del projecte de recerca "Famílies i escoles. Discursos i pràctiques quotidianes sobre la participació en l'educació obligatòria", liderat per la UdL i on participa professorat d'altres universitats de l'Estat. Els investigadors han constatat que els equips directius dels centres educatius han d'implicar-se més en la millora de la relació família-escola, així com aprofitar més les potencialitats que ofereixen les noves tecnologies en aquest sentit.

Durant la trobada es podran escoltar, a més, els testimonis de dos federacions de pares i mares d'alumnes, la federació catalana i la de les Illes Balears, a més de la d'un director d'escola, en concret, el del Col·legi Claver de Raimat, Javier Puyol, que parlarà d'una nova experiència pedagògica engegada en aquest centre, l'Horitzó 2020."