La pedra seca inaugura el programa de la 27a Universitat d'estiu

El curs comença aquest dissabte a Torrebesses i continuarà a La Granadella

uniestiu-pedraseca2018
Una de les sessions pràctiques de l'anterior edició / Foto: UdL
La construcció amb les tècniques tradicionals de pedra seca i la conservació del patrimoni són els eixos del curs que enguany inaugura l'oferta d'estiu de la Universitat de Lleida (UdL). L'art i la tècnica de la pedra seca. Teoria i pràctica arrenca aquest dissabte, 8 de juny, a Torrebesses i continuarà el següent cap de setmana a La Granadella, amb una quinzena de matriculats.

Impulsat pel Centre d'Interpretació de la Pedra Seca i el Centre de la Cultura de l'Oli de Catalunya, el curs compta amb el suport dels dos ajuntaments. Entre el professorat hi ha qui fou el coordinador estatal de la candidatura de la pedra seca com a Patrimoni Cultural Immaterial de la UNESCO, Joan Reguant; així com un mestre d'obres i un picapedrer. L'alumnat coneixerà així des de la talla de la pedra fins als diferents mètodes constructius sense cap material de cohesió, com podria ser la calç o el guix.

La pedra seca es practica des de la prehistòria, sobretot a partir del neolític. A Catalunya hi ha inventariades unes 19.00 construccions (MAPA INTERACTIU), tradicionalment en zones rurals. El període més prolífic, al qual corresponen la majoria d'edificacions que encara es conserven, va de finals del segle XVIII a finals del segle XIX.

L'oferta de la 27a Universitat d'estiu de la UdL està oberta al conjunt de la ciutadania i les inscripcions es poden formalitzar fins el dia anterior a l'inici de cada curs. La darrera setmana de juny en començaran quatre més, tot i que el gruix de l'activitat es concentra a partir de l'1 de juliol.