La nova llei d'universitats espanyola, en la recta final

El Govern preveu que entri en vigor durant el primer semestre de 2023

llei universitats
El ministre Subirats / Foto: Pool Moncloa/Borja Puig de la Bellacasa
El consell de Ministres del Govern espanyol ha aprovat aquest dimarts el projecte de la Llei orgànica del sistema universitari (Losu), que preveu que entri en vigor durant el primer semestre de 2023. El text, que ara comença la seua tramitació parlamentària i renovarà la normativa de 2001, limita els mandats de rectors i rectores a un màxim de 6 anys i deixa en mans de les universitats establir els requisits que un membre del professorat ha de tenir per a aspirar al càrrec. L'objectiu de la Losu és acabar amb la temporalitat dels docents i estabilitzar les seues carreres acadèmiques, segons l'executiu central.

El Govern assegura que la nova normativa "dignificarà" les condicions laborals del professorat associat convertint les places temporals en indefinides, i reduint la temporalitat del 40% que fixa l'actual llei al 8%. El text estableix que els associats i les associades aportaran els seus coneixements en aquelles assignatures on la seua experiència sigui "rellevant", amb un màxim de 120 hores lectives. El ministre d'Universitats, Joan Subirats, ha anunciat la incorporació de 25.000 professors universitaris associats com a indefinits abans de desembre de 2024.

Un altre objectiu és aconseguir un rejoveniment de les plantilles i millorar l'estabilització del personal, ja que, segons Subirats, "en vuit anys el 53% de professors permanents es jubilarà mentre tenim persones de 40 i 45 anys en una situació relativament precària esperant estabilització".

Quant al finançament de les universitats, la Losu planteja el compromís d'augmentar-lo de l'actual 0,7% del Producte Interior Brut (PIB) fins a l'1% d'aquí al 2030. La llei determina que la formació al llarg de la vida sigui una funció bàsica de la universitat i també inclou un apartat dedicat a internacionalització i mobilitat.
MÉS INFORMACIÓ: