La història truncada del mestre que va prometre el mar

La UdL acull l'exposició i el documental del projecte 'Desenterrant el silenci', de Sergi Bernal

SergiBernalUdL
Subjectant una fotografia del mestre amb els seus alumnes davant de l'escola. FOTO: Sergi Bernal (desembre 2010)

El gener de 1936, Antoni Benaiges, un mestre català destinat a un poblet de Burgos, va prometre als seus alumnes que els portaria a veure el mar un cop acabat el curs. Aquella promesa va quedar truncada al juliol, just a l'inici de la Guerra Civil, quan va desaparèixer per sempre.

Dos anys abans havia arribat a Bañuelos de Bureba disposat a aplicar a la seua petita escola rural la tècnica Freinet, una innovadora metodologia del pedagog francès Célestin Freinet, basada en la participació dels alumnes a l'aula i l’ús de la impremta a l'escola. Benaigues era membre de la Cooperativa Freinet sorgida l’octubre del 1933, en una reunió del grup de mestres  "Batec", a Puigverd de Lleida. Ell era fill de Mont-roig del Camp, a la vora del mar.

Durant 74 anys, la feina i la personalitat del mestre van seguir vius en el record dels seus alumnes i dels seus companys de professió, al mateix temps que la seua família mantenia l'esperança de localitzar un dia el seu parador.

L’agost del 2010, amb motiu de l’exhumació d’una fossa comuna a la serra de La Pedraja (Burgos) la memòria del mestre va emergir i es va iniciar una investigació que ha descobert una història única i emotiva.

Es tracta de Desenterrant el silenci, del geògraf i fotògraf barceloní, Sergi Bernal. Un projecte d'investigació que ha pogut recuperar, gràcies als testimonis dels qui van conèixer o van sentir parlar del mestre, però també dels textos del professor i dels seus alumnes, la història d'una promesa incomplerta.

Durant dos anys es van editar tretze quaderns a l'escola. Sis corresponen a una publicació anomenada Gestos, altres tres a Recreo, i quatre són monogràfics especials, entre ells el dedicat al mar. Els seus subscriptors eren des pagesos de la zona fins al mateix president de la República, Niceto Alcalá Zamora, i van arribar a circular per França, Mèxic o Cuba.

Desenterrant el silenci, vol ser un homenatge a Benaiges i als mestres represaliats d'aquell temps, però també a les altres 103 persones afusellades pels feixistes a La Pedraja. Del projecte n'ha sorgit un llibre, una exposició fotogràfica i un documental, que ja han visitat diferents indrets de l'Estat.

L'exposició Desenterrant el silenci. Antoni Benaiges, un mestre de la República a una fossa comuna de Burgos, es pot veure fins al 15 de gener a l'espai expositiu del Centre de Cultures i Cooperació Transfronterera del campus de Cappont. Presenta una trentena d'imatges en blanc i negre que recuperen la història del mestre a partir de l'exhumació de les seues restes. La mostra, que inclou una lona de 20 m2 que reprodueix la fossa comuna de La Pedraja, serà inaugurada el proper dia 11, a les sis de la tarda, i comptarà amb la presència de Sergi Bernal.

Seguidament, la Sala de juntes de la Facultat d'Educació, Psicologia i Treball Social, acollirà a les set de la tarda, la projecció del documental El retratista (2013, 52'), la segona de les tres potes del projecte i que es va poder rodar gràcies al micromecenatge. Dirigida per Alberto Bougleux a partir de la idea i les investigacions de Bernal, el documental ha filmat l'exhumació de la fossa, els testimonis d'antics alumnes i persones que van conèixer Benaiges, els quaderns publicats per la impremta d'escola, així com el dia a dia a l'Escola Experimental Freinet de Veracurz (Mèxic), on es continua aplicant el mètode que fa més de 70 anys va impulsar el mestre català a Buñuelos de Bureba.

Del projecte també n'ha sorgit el llibre Desenterrant el silenci. Antoni Benaiges, el mestre que va prometre el mar, publicat per Blume. En l'obra hi han col·laborat el periodista Francesc Escribano, amb el relat de la biografia del mestre; el fotògraf Sergi Bernal, amb la documentació gràfica i la recollida de testimonis; l’antropòleg Francisco Ferrándiz, amb la narració de la seua experiència a peu de fossa; i la historiadora Queralt Solé, amb la contextualització del moment històric i la direcció de l’obra.

El llibre inclou la reproducció del quadern: El mar. Visión de unos niños que no lo han visto nunca, que recull impressions, frases i petites redaccions dels alumnes de Benaiges sobre com se l'imaginaven, com les Baldomero Sáez: "El mar será muy hondo. Será de hondo como dos veces la veleta de la torre. Y tendrá dos metros de largura"

Trailer: El retratista