La dona, protagonista del 12è Mercat de la Tecnologia

Hi participen més de 1.400 estudiants de Secundària i Batxillerat

mercatecUdL
El mercat de la Tecnologia espera més 1.400 estudiants. FOTO: UdL

Un total de 1.419 alumnes de Secundària i Batxillerat -150 més que en l'edició anterior- de 20 centres educatius de la demarcació de Lleida i d'un Institut de Cambrils, participaran aquest divendres en el 12è Mercat de la Tecnologia de la UdL que tindrà lloc al campus de Cappont. La dona és la protagonista enguany d'aquesta trobada 'científica' on es presentaran més d'una quarantena de ginys i experiments duts a terme pels estudiants.

Entre aquests, els robots de minisumo, un dron de quatre hèlix, cotxes elèctrics, un volcà hidràulic, una caixa de fum, una central eòlica, un túnel de vent, un transmissor d'àudio per llum, una guitarra elèctrica, una maqueta de l'artista del Renaixement, Leonardo da Vinci, o una aplicació sobre la col·legiata de Sant Pere de Ponts que va ser finalista en el concurs Mobile History Map.

El programa del Mercat de Tecnologia inclou 20 tallers, la majoria impartits per professorat de l'Escola Politècnica Superior de la UdL com ara els de robòtica, criptografia, vot electrònic o smartphones. Els joves també podran participar en un taller de química de la Policia Científica dels Mossos d'Esquadra, de ciència aplicada al món casteller, un altre de la tecnologia que empren els Bombers, un dirigit per tècnics del Museu Nacional d'Art de Catalunya sobre la datació d'obres, o un altre que ens mostrarà com fer cançons amb l'ordinador.

En aquesta edició, centrada en el tractament del gènere en el món de la tecnologia, destaquen els tallers (Des)igualtat de gènere i tecnologia i Dona'm ciència. la relació entre ciència i gènere, per donar visibilitat al paper de la dona en aquest camp, així com l'exposició Dona, ciència i tecnologia, cedida per la Conselleria d'Educació, Cultura i Esports de la comunitat de les Illes Canàries.

Pel que fa a les demostracions, destacar l’actuació del físic i divulgador científic, Dani Jiménez, conductor del programa Dinàmiks de TV3, que amb sorprenents experiments oferirà un espectacle sobre el concepte d'energia i la importància del seu ús responsable, tot seguit de l'acte d'inauguració del Mercat.

La jornada es completa amb xerrades i visites, i amb les exposicions de maquetes d'invents tecnològics, de drons i la de Lleida smart green city. La cloenda de la jornada tancarà també l’edició 2015 de la Xarxa de Mercats de Tecnologia de Catalunya de la qual en formen part la UdL, la Universitat Politècnica de Catalunya, la Universitat de Vic i l'Escola Universitària Salesiana de Sarrià, amb el suport del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.