La desforestació, causa dels incendis massius a la selva amazònica el 2019

Segons una recerca internacional co-liderada per la UdL i publicada a 'Environmental Reseach Letters'

Amazònia 2019 André Dib
Amazònia 2019/ Foto: André Dib
La desforestació és la principal causa dels incendis massius a la selva amazònica que han destruït una superfície equivalent a dos terceres parts de Catalunya durant l'any 2019. Així ho afirma una recerca internacional liderada per la Universitat de Lleida (UdL),  el Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya (CTFC) i la Universitat de Purdue (Estats Units) que s'acaba de publicar a la revista Environmental Research Letters. Hi han participat 24 investigadors i investigadores de 13 països diferents: Espanya, Estats Units, Austràlia, Brasil, Itàlia, Sud Àfrica, Suïssa, Costa d'Ivori, França, Xile, Regne Unit, Bèlgica i Argentina.

Els científics han utilitzat un sensor via satèl·lit que controla els canvis en la vegetació superficial per entendre la relació entre la cobertura del sòl i els incendis del 2019, comprovant que un 85% dels focs es van localitzar en zones amb pèrdues forestals importants l'any anterior. La desforestació va disminuir la coberta del dosser, provocant així una reducció de la humitat al bosc, una augment de la temperatura i la velocitat del vent i una disminució de la humitat.

"El monitoratge i control de la desforestació a escala global mitjançant satèl·lits i processament de Big data és clau per protegir els ecosistemes i adoptar mesures polítiques encaminades a millorar la seua conservació", explica l'autor principal de l'article, l'investigador de la UdL i el CTFC Adrián Cardil. "Entendre els patrons que condueixen a un canvi dràstic en el règim d'incendis, especialment en zones vulnerables al foc com la conca de l'Amazones, és vital per a la conservació dels ecosistemes i de les funcions ambientals i socials que proveeixen", conclou.

De la seua banda, el professor de la UdL i coordinador de l'article, Sergio de Miguel, apunta que "els efectes combinats d'usos del sòl i el canvi climàtic poden contribuir a una tempesta perfecta amb conseqüències ecològiques i socioeconòmiques greus a nivell local, regional i mundial". Mentre, el professor de la Universitat de Purdue Jingjing Liang afegeix que "els humans pertorben la selva tropical eliminant la coberta dels arbres i la vegetació, deixant un ambient més sec i creant condicions favorables per a la combustió en el que queda del bosc".

Els autors de l'estudi suggereixen la necessitat de trobar un equilibri en l'aplicació de polítiques agràries, tant agrícoles, ramaderes com forestals, per tal de donar resposta a les prioritats en matèria de medi ambient i de conservació de l'Amazònia a la vegada que donen resposta a les necessitats de desenvolupament local i nacional.

Text: Comunicació CTFC / Premsa UdL

MÉS INFORMACIÓ: