La censura, la mentida o la dona a l'esport, als premis de recerca

Les noies de batxillerat i cicles formatius obtenen 8 dels 14 premis, i 15 de les 22 mencions

premisrecercaUdL2018
Els premiats, amb les autoritats acadèmiques / Foto: UdL
L'any 1980, un estudiant de l'Estudi general de Lleida va ser condemnat a un any i un dia d'arrest major per un poema on barrejava sexe i religió, publicat a la revista universitària La Higiènica. La policia va entrar a la Facultat de Lletres per segrestar exemplars de la revista i va carregar contra els seus companys en les manifestacions de suport. Aquells fets dels que van ser protagonistes actuals docents de la Universitat de Lleida (UdL) es recullen en el treball El cas de la "Higiènica" una metàfora de la transició a Lleida de Sara Grau, que ha estat uns dels 14 guardonats en els Premis a Treballs de Recerca de Batxillerat i Cicles formatius de grau superior de la UdL, que enguany arriben a la 15a edició.

La mentida, els refugiats sirians, la invisibilitat de la dona a l'esport, com reduir l'escalfament global amb l'agricultura, la relació entre dieta i psoriasi o la rehabilitació robotitzada són alguns dels altres temes estudiats per l'alumnat premiat i que, seguint la tònica d'edicions anteriors, recauen majoritàriament en noies. Així, el jurat ha reconegut 35 projectes, entre premis (14) i mencions (22), que han arribat de les quatre demarcacions catalanes (30 de Lleida, 2 de Tarragona, 2 de Girona i 1 de Barcelona). Els que comptem amb més treballs distingits són els instituts de Lleida Màrius Torres i Guindàvols, amb 2 premis i 2 mencions cadascun, i el Col·legi Episcopal, amb 3 mencions.

Els guardons s'han lliurat aquest vespre al Saló Víctor Siurana amb la presència de la vicerectora d'Estudiants, Neus Vila. Els Premis a treballs de recerca de batxillerat i cicles formatius de grau superior estan convocats pel seu vicerectorat, amb el suport del Consell Social de la UdL. Estan dividits en vuit àrees: salut i nutrició, juridicoeconòmica, educació i treball social, tecnològica, agroalimentària i forestal, humanitats, gènere i cooperació i desenvolupament.

L'estudiantat amb premi obté matrícula gratuïta al primer curs d'un grau als centres propis de la UdL, a més d'un ajut de 200 euros.  Els que no es matriculin a la Universitat de Lleida rebran un diploma. També s'atorguen sengles premis de 200 euros als docents que han tutoritzat els treballs i als respectius centres, així com al professorat de la UdL tutor del Programa Itínera.