La UdL rep més de 500.000 euros per un projecte europeu sobre refrigeració

Amb socis francesos i alemanys, pels propers tres anys i amb 3,3 milions de pressupost

RecercaRefrigeracioUdL
El dissipador de calor és un dels elements amb què treballen Foto: SDAES-UdL

Investigadors de l'Escola Politècnica Superior (EPS) de la Universitat de Lleida (UdL) participaran, a partir del proper mes de gener, en un projecte de recerca europeu sobre refrigeració eficient de sistemes micro-electrònics avançats, com ara telèfons mòbils, tauletes, ordinadors o centres de computació, entre altres dispositius d'alta tecnologia que produeixen calor. Amb un pressupost de 550.000 euros per a tres anys, el Grup de recerca en Sistemes Dinàmics Aplicats en Energia Solar (SDAES) desenvoluparà un prototip de sistema de refrigeració actiu per a sistemes solars fotovoltaics d'alta concentració en col·laboració amb la Universitat de Sherbrooke (Canadà).

El projecte STREAMS, amb un pressupost global que supera els 3'3 milions d'euros, s'emmarca en el programa d'investigació i innovació Horizon 2020 de la Unió Europea. El lidera el Laboratori d'Innovació per a les Tecnologies de les Noves Energies francès (LITEN) i, a banda de la UdL, hi participen dos socis francesos i dos alemanys. En total, dos universitats, dos centres de recerca i dos empreses.

L'equip de la UdL, encapçalat pel professor Jérôme Barrau, portarà a terme entre d'altres tasques la realització d'un prototip de sistema de refrigeració actiu per a sistemes solars fotovoltaics d'alta concentració. L'objectiu és allargar la durada de les bateries i reduir l'espai (-70%) i el consum energètic (-50%) dels sistemes de refrigeració. "Aquesta aplicació, en un mercat en ple desenvolupament com és el de electrònica, permetrà la caracterització i el llançament d'aquesta solució innovadora per a poder-la utilitzar, a mig termini, en altres aplicacions com, per exemple, la concentració solar", explica Barrau.